Skip to the main content.
Ja! Ik wil een demo

Wil je op de hoogte blijven over alles wat er speelt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:

Meepraten over software voor de perfecte employee experience?

Binden en boeien

Ga naar de Sibi Community

Aan de slag met software voor behoud?

 

ProductenFinaal

 

Demo aanvragen

 

Meepraten over software voor de perfecte employee experience?

Binden en boeien

Ga naar de Sibi Community

1 min read

Van zorggebruik naar kansen voor behoud

Van zorggebruik naar kansen voor behoud

Zorgverzekeraar IZZ deelt doorlopend gegevens die relevant zijn voor de zorgsector. Vanuit het programma ‘Gezond werken in de zorg’ worden regelmatig interessante cijfers rondom ‘zorggebruik’ gedeeld. Maar liefst 20% van de medewerkers in de zorg is verzekerd bij IZZ en daarmee zijn deze cijfers relevant.

Zorggebruik is een indicator voor hoe het met medewerkers gaat. Op basis van het zorggebruik kun je het welzijn van medewerkers bepalen. Dat het welzijn van medewerkers in de zorg onder druk staat is stuitend, maar verrast niet. Wij signaleren dit al geruime tijd bij onze klanten. 

Resultaten van het onderzoek

Het onderzoek beschrijft twee thema’s: het gebruik van psychische hulp en fysiotherapie. Enkele interessante cijfers (zie bron 1): 

  • 6,7% van alle medewerkers – een op de vijftien – kreeg in 2018 minimaal één keer psychische hulp. Vier jaar geleden was dit nog 4,7%. Een stijging van ruim 40%. 
  • Jonge zorgmedewerkers zoeken vaker psychische hulp dan oudere medewerkers. Van het zorgpersoneel t/m 35 jaar zocht vorig jaar 10% mentale hulp. 
  • 36,4% van alle medewerkers ontving in 2018 minimaal één keer fysiotherapie. Vier jaar geleden was dit 28.8%.

Afbeelding 1. regionale verschillen gebruik fysiotherapie en psychische hulp (Bron IZZ)

Wat betekent dit?

Het zorggebruik zegt, net als verzuim en medewerkertevredenheid, iets over het welzijn van medewerkers. Is dit zorggebruik hoog, dan is het verzuim ook hoog en de tevredenheid laag. Een stijgend zorggebruik is daarmee een indicator voor het werkgeluk. (zie bron 2).

Uit de resultaten blijkt dat het zorggebruik onder zorgmedewerkers elk jaar stijgt. Hierdoor kan worden geconcludeerd dat het werkgeluk daalt. Dit gegeven heeft dan weer invloed op uitstroom van medewerkers, dat hoger wordt.

Hoe nu verder?

Bij Sibi zien we de noodzaak van het stimuleren van werkgeluk al geruime tijd. Door onderzoeken en gesprekken met zorgorganisaties zien we dat de situatie urgent is. Maar ook dat hier kansen liggen. Wij zijn ervan overtuigd dat oprechte aandacht vanuit de werkgever medewerkers meer werkgeluk geeft. Ben jij hiervan ook overtuigd? Neem dan contact met ons op.

Lees hier waarom wij als Sibi zijn wie wij zijn of neem ga naar onze oplossingen en zie wat we doen. 

Optimaal communiceren met sociaal intranet

1 min read

Optimaal communiceren met sociaal intranet

Het (sociale) intranet van Zorggroep Solis helpt medewerkers bij hun werk. Met intranet als startpunt kan er snel geschakeld worden naar andere...

Lees verder...
Zo voorkom je uitstroom in de zorg

3 min read

Zo voorkom je uitstroom in de zorg

Doe het eens anders: geef medewerkers aandacht en voorkom ongewenste uitstroom in de zorg. Ongewenste uitstroom kost jullie zorgorganisatie...

Lees verder...
Aafje gebruikt software van Sibi en ontvangt keurmerk!

Aafje gebruikt software van Sibi en ontvangt keurmerk!

Aafje Hulpthuis gelooft dat het essentieel is om aandacht te geven aan hun medewerkers. Het is zelfs een kernwaarde! En daarom gebruiken ze de...

Lees verder...