Verpleging, verzorging en thuiszorg
De VVT (verpleging, verzorging en thuiszorg) is de grootste branche in de sector zorg en welzijn. Om de bovengemiddelde uitstroom en het torenhoge ziekteverzuim in de VVT tegen te gaan is werken aan behoud door aandacht voor medewerkers een must. Software van Sibi helpt hierbij.
Belangrijke feiten over de VVT
500.000 medewerkers, meer dan 80% patiëntgebonden
Verplegen en verzorgen twee miljoen kwetsbare ouderen en chronisch zieken
Uitstroom - 23% - bovengemiddeld. Slechts 7% vervolgt binnen de VVT
Uitstroom binnen 2 jaar het hoogste binnen de sector
Ziekteverzuim begin 2023 naar 9,6%. Hoogste binnen de sector!
In de actuele CAO staat de cliënt centraal en de medewerker op één
Aandacht voor zorgprofessionals werkt
Of het nu gaat om een verzorgende, (wijk)verpleegkundige, activiteitenbegeleider of specialist ouderengeneeskunde, zet de medewerker op één en laat software je hierbij ondersteunen. Geef aandacht en stimuleer de onderlinge samenwerking en binding in teams en op locaties. Verbind en betrek medewerkers bij elkaar en bij jouw zorgorganisatie. Zo voorkomen we ongewenste uitstroom en verzuim, om de zorg nu en in de toekomst beschikbaar te houden voor iedereen.
VVT uitdagingen en oplossingen
Hoe bereik je iedereen
Je wilt alle medewerkers voorzien van informatie, met ze communiceren en gesprekken voeren. Denk aan het sturen van benodigde documenten en informatie om het werk uit te voeren, het geven van aandacht, nieuws over de organisatie of collega’s, feedback vragen, etc. Dat is een grote uitdaging, want welk communicatiekanaal gebruik je hiervoor?
-
Zo kun je medewerkers bereiken
Platform Aandacht biedt vele mogelijkheden om medewerkers te informeren, aandacht te geven en met ze te communiceren. En dat geldt voor iedereen binnen je organisatie; van medewerkers, tot vrijwilligers en stagiaires. Je kiest zelf wie je wilt bereiken. Iedereen, een specifiek team of iedereen op een specifieke locatie. En ook nieuwe medewerkers, zelfs al voor hun 1e werkdag met onze software voor onboarding.
Voor een maximaal bereik kies je zelf het middel dat geschikt is. Denk aan SMS, whatsapp, presentjes, mail of interacteren via het Sociaal intranet.
Lage betrokkenheid
Hoe kun je medewerkers effectief binden en verbinden? Hoe verhoog je aan de ene kant binding van de medewerker met de organisatie en tegelijkertijd tussen medewerkers onderling? Daar komt heel wat bij kijken, maar het is het waard. Want verbonden en betrokken medewerkers verzuimen minder en vertrekken niet.
-
Zo betrek je medewerkers
Geef medewerkers structureel aandacht door middel van berichten, waarderingen en interacties. Dit kan met onze software voor engagement. Zet de medewerker op één, creëer binding onderling en met de organisatie. Biedt ruimte en mogelijkheden voor onderlinge communicatie tussen (nieuwe) collega’s in teams, op locaties en binnen de hele organisatie via sociaal intranet. Zo creëer je ambassadeurs die blijven en jouw organisatie aan anderen aanbevelen.
Onze software en ons klantsucces team is er volledig op gericht om je hierbij te ondersteunen.
(Te) weinig tijd
Binnen veel organisaties in de VVT is wel bekend dat persoonlijke aandacht essentieel is voor behoud van zorgprofessionals. En willen ze er ook wel aan werken. Maar waar haal je de tijd vandaan? En hoe creëer je tijd en ruimte bij de mensen die deze aandacht moeten geven? Dit is een uitdaging die binnen elke zorgorganisatie in de VVT speelt.
-
Zo werk je efficienter
Het automatiseren van processen om aandacht te geven aan medewerkers kan je enorm veel tijd besparen. Tegelijkertijd verhoogt het de binding, betrokkenheid en engagement van medewerkers. Onze software voor engagement is hier volledig op gericht, het is zeer innovatief en gebruiksvriendelijk.
Vervolgens kun je monitoren hoe het proces gaat, hoe effectief het is en natuurlijk bijsturen op basis van feedback en wensen van medewerkers.
Voordelen van de software van Sibi
Aandacht en communicatie op de momenten die ertoe doen
Geschikt tijdens alle fases van de employee journey
Voorkomt ongewenste uitstroom en verzuim
Bespaart tijd door handmatige en intensieve processen te automatiseren
Verhoogt (onderlinge) verbinding, betrokkenheid en engagement
Innovatief, overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en effectief
Onze software is in de huisstijl van jouw organisatie
Hulp bij de implementatie van onze klantsucces manager(s)
Wij zorgen voor een onvergetelijke employee experience voor meer dan 30.000 zorgmedewerkers bij onder andere
Wil je met eigen ogen zien hoe onze software jou kan helpen?
We geven je graag een vrijblijvende demo van 30 minuten waarin we al je vragen beantwoorden.