Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
De rol van de GGZ is van groot belang in een mentaal gezonde samenleving. De vraag naar geestelijke gezondheidszorg is de afgelopen jaren toegenomen en zal naar verwachting blijven toenemen. Voor de GGZ is dit een forse uitdaging.
Belangrijke feiten over geestelijke gezondheidszorg
Meer dan 4 op de 10 Nederlanders krijgen in hun leven te maken met psychische problemen
De vacaturegraad is met meer dan 60 vacatures per 1.000 banen het hoogst van alle branches in de zorg
Het ziekteverzuim is in 2022 gestegen naar 7,5% en de uitstroom is 20%
De verwachting is dat in 2031 het personeelstekort in de GGZ meer dan verdubbeld naar 9300
Steeds meer jonge GGZ-werknemers (tussen 25 en 35 jaar) gaan ander werk doen
In 2019 was 78% van de medewerkers (zeer) tevreden met het werk, in 2022 is dat gedaald naar 73%
Begin vandaag nog met werken aan behoud
De stijging van de welvaart in Nederland heeft niet geleid tot een betere mentale gezondheid. De vraag naar geestelijke gezondheidszorg is juist toegenomen. In de GGZ wordt hard gewerkt en er gebeurt veel op het vlak van zorgvernieuwing en innovatie. Dit heeft effect op de zorgprofessionals. Om te voorkomen dat dit leidt tot meer verzuim en uitstroom is het van groot belang de zorgprofessionals voorop te zetten. Software kan je hierbij helpen, als ondersteuner voor werkplezier en als instrument om verzuim en uitstroom aan te pakken.
Uitdagingen en oplossingen in de GGZ
Tekort aan zorgprofessionals
Om een tekort aan zorgprofessionals op te lossen wordt er veel naar nieuwe instroom gekeken. Natuurlijk is dat belangrijk, maar het is niet het enige. Want bijna een kwart van de zorgprofessionals stopt binnen enkele maanden nadat ze zijn begonnen. Wat kun je doen om vroegtijdige ongewenste uitstroom bij nieuwe én bestaande medewerkers te voorkomen?
-
Kijk verder dan nieuwe instroom
Nieuwe instroom is noodzakelijk, maar niet het enige. Ook valt er winst te boeken door nieuwe medewerkers goed voor te bereiden op hun nieuwe baan en door een goed doordacht inwerktraject. Door een goede onboarding is de nieuwe medewerker sneller productief en voorkom je vroegtijdige ongewenste uitstroom. Ook kun je ambassadeurs creëren die je organisatie aan anderen aanbevelen door een goede offboarding.
Vergeet de professional niet voorop te zetten
GGZ professionals hebben steeds vaker te dealen met verwachtingen die ze niet kunnen waarmaken. Dat komt doordat maatschappelijk problemen zoals gevolgen van bijvoorbeeld armoede, eenzaamheid of discriminatie niet zijn op te lossen met therapie. Door de verwachtingen, werkdruk, toenemende agressie en multiproblematiek worden ze zwaar belast. Vergeet daarom niet om de zorgprofessional voorop te zetten!
-
Maak werk van behoud
Door zorgprofessionals voorop te zetten creëer je een omgeving waarin medewerkers zich gezien en gewaardeerd voelen. Door professionals aandacht te geven op momenten die ertoe doen, werk je aan binding en betrokkenheid, zowel onderling als met de organisatie. Zo beperk je verzuim en uitstroom, want verbonden en betrokken medewerkers verzuimen minder en vertrekken niet. Software kan je hier erg goed bij ondersteunen.
Een professioneel en prettig klimaat
Voor een effectief functionerende GGZ zijn voldoende gekwalificeerde zorgprofessionals van groot belang. Zij verdienen een professioneel en prettig werkklimaat, waarin ze ruimte en vertrouwen krijgen en waarin samenwerken, inspireren, geïnspireerd worden en ontwikkelen wordt gestimuleerd. Maar hoe faciliteer je hierin?
-
Bind, boei en behoud medewerkers
Een uitkomst hiervoor is het Sociaal intranet. Hier kunnen collega’s elkaar ontmoeten, kennis delen en inspireren. Een plek waar alles makkelijk en snel te vinden is, wat samenwerken aanmoedigt en (onderlinge) verbinding en betrokkenheid verhoogt. Het inzetten van een sociaal intranet zorgt voor meer duidelijkheid, structuur en consistentie.
Voordelen van de software van Sibi
Aandacht en communicatie op de momenten die ertoe doen
Geschikt tijdens alle fases van de employee journey
Voorkomt ongewenste uitstroom en verzuim
Bespaart tijd door handmatige en intensieve processen te automatiseren
Verhoogt (onderlinge) verbinding, betrokkenheid en engagement
Innovatief, overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en effectief
Onze software is in de huisstijl van jouw organisatie
Hulp bij de implementatie van onze klantsucces manager(s)
Wij zorgen voor een onvergetelijke employee experience voor meer dan 30.000 zorgmedewerkers bij onder andere
Wil je met eigen ogen zien hoe onze software jou kan helpen?
We geven je graag een vrijblijvende demo van 30 minuten waarin we al je vragen beantwoorden.