Skip to the main content.
Ja! Ik wil een demo

Wil je op de hoogte blijven over alles wat er speelt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:

Meepraten over software voor de perfecte employee experience?

Binden en boeien

Ga naar de Sibi Community

Aan de slag met software voor behoud?

 

ProductenFinaal

 

Demo aanvragen

 

Meepraten over software voor de perfecte employee experience?

Binden en boeien

Ga naar de Sibi Community

3 min read

Zo voorkom je uitstroom in de zorg

Zo voorkom je uitstroom in de zorg

Doe het eens anders: geef medewerkers aandacht en voorkom ongewenste uitstroom in de zorg.

Ongewenste uitstroom kost jullie zorgorganisatie veel geld, tijd en werk en zet de kwaliteit van de zorg onder druk. Maar hoe houd je die zorgprofessionals nou langer aan boord?

Grip krijgen op het personeelsverloop lukt pas als je weet waarom mensen vertrekken. De hoge werkdruk is vanzelfsprekend een van de redenen. Door het personeelstekort, cliënten met een zwaardere zorgbehoefte en administratieve taken wordt er een groter beroep gedaan op de huidige medewerkers en dat beïnvloedt hun gezondheid en werkplezier. Het verzuim neemt toe waardoor de werkdruk alleen maar verder oploopt. Dat gaat ten koste van waar het allemaal om draait: de aandacht voor cliënten.

Veel medewerkers willen best terugkomen

Maar er is ook goed nieuws. Want uit het landelijke uitstroomonderzoek 2022 van RegioPlus blijkt dat van de respondenten die uitgestroomd zijn uit de zorgsector, 63% ooit wil terugkeren. Bijna de helft (47%) geeft aan zelfs een keer terug te willen naar hun oude werkgever. Wat daarvoor nodig is? Dit zeiden de respondenten:

  • 20% Meer ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden 
  • 19% Beter communiceren/luisteren door leidinggevende 
  • 17% Meer salaris of betere arbeidsvoorwaarden bieden

De link tussen aandacht en uitstroom in de zorg

Op dat tweede punt willen we even inzoomen: betere communicatie en een luisterende leidinggevende. Helaas worden de wensen van zorgprofessionals niet altijd gehoord. Dat zegt ook de onafhankelijke commissie Werken in de zorg die keek naar de personeelstekorten tijdens de coronacrisis. Leidinggevenden hebben het druk en het is voor hen lastig om het contact met de werkvloer te onderhouden.

Maar door aandacht kun je medewerkers juist behouden. Hoe dat kan? Nou, dit zijn de gevolgen van aandacht geven aan je collega’s:

  • Jouw-uitdagingZe voelen zich meer gewaardeerd
  • Ze zijn meer gemotiveerd
  • Ze ervaren een lagere werkdruk
  • Ze hebben meer plezier in hun werk
  • De sfeer op de werkvloer verbetert
  • De band met collega’s versterkt
  • Ze voelen zich verbonden met het bedrijf
  • Ze zijn minder geneigd om te vertrekken
  • Tevreden medewerkers kunnen betere zorg leveren

 

Geen gek lijstje toch? Alles wat je aandacht geeft groeit. En beperk je het verzuim en de uitstroom, dan draag je een flink steentje bij aan het verminderen van het personeelstekort in de zorg.  

3 essentiële momenten om die aandacht te geven

Maar aandacht geven aan je medewerkers, wat houdt dat dan in? We noemen 3 belangrijke momenten in de employee journey.

1. Aandacht wanneer iemand nog niet in dienst is

Om een nieuwe collega zo snel mogelijk productief te krijgen en niet snel uit te laten stromen is een goede preboarding essentieel. Want door je nieuwe medewerkers tussen de acceptatie van hun nieuwe baan en de eerste werkdag al te verwelkomen, belanden ze in een warm bad. Die aandacht verlicht eventuele zenuwen voor de eerste dag en zorgt ervoor dat iemand goed geïnformeerd begint. Nieuwe collega’s kunnen daardoor sneller aan de slag, voelen zich betrokken en vertrekken en verzuimen minder in de eerste periode. 

Onderdelen van de preboarding zijn bijvoorbeeld een bericht met felicitaties, korte filmpjes van nieuwe collega’s en antwoorden op praktische vragen.

2. Aandacht wanneer iemand bij je werkt 

interacties-1Is iemand eenmaal binnen, dan wil je dat natuurlijk zo houden. Aandacht geven en betrokkenheid creëren kan op meerdere momenten dan tijdens koffiepauzes, tussentijdse overleggen en functioneringsgesprekken. Wat dacht je van een sms’je, bloemen of chocola rond een verjaardag, nieuwe functie, feestdag of bedankje voor het harde werk?

Aandacht geven houdt ook in: iemand de ruimte bieden voor verdere professionele ontwikkeling, laten meedenken over belangrijke beslissingen en duidelijk zijn over taken en verantwoordelijkheden.

Daarnaast kan een digitale samenwerkplek zoals een sociaal intranet voor meer werkplezier zorgen. Door collega’s online te ontmoeten en informatie te delen ontstaat er meer betrokkenheid en kunnen medewerkers hun werk makkelijker doen.

3. Aandacht wanneer iemand toch uitstroomt

Uitstroom in de zorg is niet altijd te voorkomen. Maar of het nu een gedwongen of vrijwillig vertrek is: geef juist ook op zo’n moment aandacht aan je collega. En dan niet alleen om handige feedback over je organisatie op te halen of kennis van de vertrekkende collega te borgen.

Een goede offboarding levert je namelijk ook een goede reputatie én ambassadeurs op. Die ambassadeurs kunnen jou in de toekomst weer nieuwe medewerkers en cliënten opleveren. En wie weet komen ze door de fijne afronding later toch weer bij jou werken. Bovendien zorgt een respectvol afscheid ook nog voor een betere sfeer in het overgebleven team.

‘Ja maar ik heb geen tijd voor die aandacht’

We weten: in een overbelaste sector die vooral om de cliënt draait, blijft er weinig tijd over voor het behouden van je medewerkers. Daarom bedachten wij software om een deel van jouw HR-taken te automatiseren, zodat je meer tijd overhoudt voor persoonlijke aandacht. Voor, tijdens en nadat iemand bij je werkt. Daarmee verhoog je de inzetbaarheid van de zorgprofessionals in jouw organisatie.

Gratis demo

Voorkomen dat je collega’s ongewenst uitstromen? Met onze demo ontdek je hoe je verzuim en uitstroom in de zorg kunt beperken.

Vraag een gratis demo aan. 

7 tips voor een goede preboarding

2 min read

7 tips voor een goede preboarding

Het is gelukt, je krijgt er een nieuwe collega bij! Top, maar hoe zorg je dat diegene niet alsnog afhaakt voor de eerste werkdag of kort daarna?...

Lees verder...
De zorgprofessional voorop!

De zorgprofessional voorop!

Ik kom bij veel zorgorganisaties op bezoek. Ik verdiep me dan graag in deze organisaties. Ik lees beleidsstukken, verdiep me in hun problematiek...

Lees verder...
9 tips voor een succesvol intranet

2 min read

9 tips voor een succesvol intranet

Een goed intranet, waardoor jij en je collega's meer tijd hebben voor het werk waar jullie goed in zijn. Daar ligt onze focus. Door alle...

Lees verder...