Het belang van data voor de employee experience
Mijn dochter van 5 had haar regenlaarzen afgeragd, zoals het een goede kleuter betaamt. Tijd voor een nieuw paar! Soms is het leuk om nieuwe kleren...
Wil je op de hoogte blijven over alles wat er speelt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:
2 min read
Henk Gootjes : 10 januari 2024
Het traditionele medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) in de zorg heeft zijn beste tijd gehad. Want zeg eens eerlijk: wie zit er nou te wachten op een jaarlijkse ellenlange vragenlijst met saaie standaardvragen?
Voor zorgmedewerkers ligt de werkdruk al hoog genoeg, dus wanneer hebben ze tijd om al die MTO-vragen in te vullen? Precies: eigenlijk nooit.
Op de HR-afdeling is het altijd druk-druk-druk, dus waar halen zij de tijd vandaan om inzichten uit de bulk aan data te halen én te koppelen aan gerichte acties om de medewerkerstevredenheid te verbeteren? Ook dat is een lastig verhaal.
In dit blog leggen we uit hoe je het verplichte MTO kan transformeren naar een versie waarmee je doorlopend tevredenheid en betrokkenheid van zorgmedewerkers meet en versterkt.
De moderne variant van het MTO vindt continu plaats, is veel korter, gerichter, leuker om in te vullen en daardoor ook effectiever. Je stuurt per keer een handjevol vragen over één thema. Het moderne MTO wordt hierdoor een springplank naar concrete en directe verbeteringen in de organisatie.
Medewerkers kunnen via diverse kanalen (zoals SMS, WhatsApp of een leuk kaartje) deelnemen en zijn binnen een paar minuten klaar met invullen. Dit leidt tot een hogere respons en dus meer waardevolle inzichten.
Als je elk kwartaal enkele vragen stelt, dan zijn de onderwerpen en resultaten relevant voor het huidige moment. Je kunt direct actie ondernemen als daar aanleiding voor is.
Wij adviseren zorgorganisaties elk kwartaal een klein onderzoek te doen met gerichte vragen, omdat dit gerichte inzichten oplevert. Stuur medewerkers een kort bericht via een aansprekend kanaal met een paar prikkelende vragen over één thema.
Enkele voorbeelden van thema’s zijn werkgeluk, contact met de leidinggevende en autonomie. Over dat laatste onderwerp zou je kunnen vragen: "Kun je zelfstandig handelen?” en “Voel je je competent in je functie?"
Dit soort vragen onthult of medewerkers de ruimte voelen om te groeien en of ze de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Het gaat er immers niet alleen om dat medewerkers zich gesteund voelen, maar ook dat ze erkend worden voor hun bekwaamheden en bijdrage in de organisatie.
Zet je de mini-MTO’s uit via onze software? Dan kun je ook resultaten vergelijken tussen locaties, teams en functiegroepen. Zijn er opvallende verschillen? Dan kun je daarop doorvragen en tijdig op anticiperen.
Voorbeeld
Stel je voor dat je een onderzoek hebt gedaan over autonomie. In de resultaten zie je dat de organisatie gemiddeld een 7.8 scoort, maar afdeling X slechts een 5.2. Dan kan een HR-medewerker, of adviseur in leren en ontwikkelen, het afdelingshoofd aanvullende vragen stellen, een gerichte interventie uitzetten of een training aanbieden om zo de autonomie op de werkvloer te verhogen.
Met onze software verzamel je eenvoudig feedback over de thema's die waardevol zijn voor jullie zorgorganisatie. En je kunt in onze software bijna alles automatiseren, dus het kost je ook nog minder tijd. Veel makkelijker dan dit wordt het niet om gericht te werken aan de tevredenheid van medewerkers.
Ontdek in een demo van 30 minuten of mini-MTO’s ook ideaal zijn voor jouw zorgorganisatie,
of dat je het liever bij een traditioneel MTO houdt.
Mijn dochter van 5 had haar regenlaarzen afgeragd, zoals het een goede kleuter betaamt. Tijd voor een nieuw paar! Soms is het leuk om nieuwe kleren...
In ons vorige blog over legden we uit waarom een modern en doorlopend medewerkerstevredenheidsonderzoek in de zorg. Het is korter, effectiever en...
2 min read
Vertrekkende medewerkers. Niet leuk, of toch wel? Een goede offboarding is essentieel, voor zowel de vertrekkende medewerker als voor jouw...