Hoe Sibi naadloos past in de visie van het Quadruple Aim Framework
Het wereldwijd gebruikte Quadruple Aim Framework is een manier om impact te meten van innovaties in de gezondheidszorg. Dit internationale framework...
Wil je op de hoogte blijven over alles wat er speelt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:
3 min read
Henk Gootjes : 15 januari 2025
Uit recent onderzoek van Gallup blijkt opnieuw wat velen al vermoedden: leidinggevenden hebben een doorslaggevende invloed op hoe medewerkers hun werk ervaren. De cijfers liegen er niet om - maar liefst 70% van de verschillen in medewerkersbetrokkenheid tussen teams kan worden toegeschreven aan de kwaliteit van het management. Het zijn dus echt de Superhero's van de zorg.
In dit blog lees je wat een goede leidinggevende kenmerkt en hoe dit het verschil kan maken.
Het onderzoek van Gallup onder duizenden werknemers wereldwijd toont aan dat:
De invloed van leidinggevenden op de dagelijkse werkervaring uit zich op verschillende manieren:
Succesvolle leidinggevenden plannen elke week tijd in voor een persoonlijk gesprek met hun teamleden. En dan niet alleen over werk, maar ook over hoe het echt met iemand gaat.
In plaats van hameren op wat er beter moet, kijken ze naar waar je talent ligt. Teams waarin mensen kunnen doen waar ze goed in zijn, zijn maar liefst 6 keer meer betrokken bij hun werk.
Effectieve leiders helpen medewerkers de grotere impact van hun werk te zien.
Leidinggevenden die aandacht geven, waardering uiten scoren beter op betrokken zorgprofessionals in hun team. De aandacht gaat van baseline aandacht (bij jubileum, in dienst, uit dienst, promotie, ontwikkeling, thuissituatie, erkenning en waardering) tot aan persoonlijke gesprekken voeren wanneer dat nodig is.
Om de positieve impact van leiderschap te versterken, geven ze in het onderzoek van Gallup de volgende tips:
Leidinggevenden hebben zelf ook coaching en training nodig om te groeien in hun rol. Helemaal als het gaat om aandacht geven aan zorgprofessionals of het volgen van de stappen voor een perfecte employee experience vallen vaak buiten het kennisgebied van een leidinggevende.
Niet iedereen is geschikt voor een leidinggevende functie. Kijk vooral naar mensen met sterke sociale vaardigheden. Deze zullen bepalend zijn voor het succes van elk zorgteam.
Voer regelmatig engagement surveys uit en koppel de resultaten terug. Waar scoren jouw teams goed op? Welk thema behoeft aandacht of welk thema is succesvol in welk team, zodat je dit kunt gebruiken in anderen teams? Meten = weten = verbeteren.
Juist omdat leiderschap zo'n cruciale rol speelt, is het belangrijk om leidinggevenden te ondersteunen met de juiste tools. Want leidinggevenden zijn ook maar mensen. Sibi's software helpt leidinggevenden om:
Het onderzoek van Gallup laat zien wat we eigenlijk al wisten: een goede leidinggevende is goud waard voor het werkgeluk en betrokkenheid van het team. Organisaties die willen dat hun mensen met plezier naar het werk komen, zullen daarom meer moeten investeren in goede leidinggevenden.
Want één ding is zeker: wie zorgt voor sterke leidinggevenden, zorgt voor blije en effectievere medewerkers.
Het wereldwijd gebruikte Quadruple Aim Framework is een manier om impact te meten van innovaties in de gezondheidszorg. Dit internationale framework...
Stel: je vraagt aan een collega hoe het gaat en krijgt een schouderophaling met 'prima' als antwoord. Geen klachten, geen jubelverhalen. Gewoon......
Kabbelt jouw onboarding proces ook maar een beetje voort? De ene na de andere saaie mail uit je personeelsadministratiesysteem, papieren vol onnodige...