Waarom zorgorganisaties kiezen voor een intranet van Sibi?
Sibi groeit. We kunnen met trots melden dat steeds meer zorgorganisaties kiezen voor Sibi als partner voor hun digital employee experience, vaak...
Wil je op de hoogte blijven over alles wat er speelt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:
3 min read
Lennard Veldwijk
:
7 februari 2024
In ons vorige blog legden we uit waarom een modern en doorlopend medewerkers tevredenheidsonderzoek essentieel is in de zorg. Het is korter, effectiever en levert actuele inzichten waarop direct actie ondernomen kan worden. Dat klinkt natuurlijk handig, maar het roept ook de vraag op: hoe voer je dan elk kwartaal zo’n mini-medewerkers tevredenheidsonderzoek uit? Het antwoord lees je in dit blog.
Net zoals bij een jaarlijks medewerkers tevredenheidsonderzoek is het belangrijk om inzichten te halen uit de antwoorden van medewerkers. Anders schiet je er niets mee op. Om je hierbij te helpen hebben wij een stappenplan gemaakt om te zorgen dat je elk kwartaal het maximale uit het mini-medewerkers tevredenheidsonderzoek haalt. Deze bestaat uit de volgende 10 stappen:
Welk doel heb je met het onderzoek? Welke inzichten wil je na het medewerkers tevredenheidsonderzoek hebben? En welke mogelijke acties kun je daarop ondernemen?
Voorbeeld
Wil je onderzoeken waarom medewerkers vertrekken, zodat je hier iets aan kunt doen? Wil je ontdekken wat medewerkers nodig hebben om zich verder te ontwikkelen, zodat het kennispeil per team op peil is en blijft?
Bepaal welk thema aansluit bij de functiegroep(en), team(s) en/of locatie(s). Hoe beter jouw vragen passen bij het sentiment van de ontvangers, des te beter de inzichten zijn die jij terugkrijgt.
Voorbeeld
Op een afdeling waar het kennisniveau hoog is, hoef je geen tevredenheidsonderzoek te houden over dit onderwerp. Dit heeft meer prioriteit op een afdeling waar het lager ligt.
De meest voor de hand liggende tactiek is een (anonieme) online enquête versturen met een handjevol vragen over 1 thema, bijvoorbeeld samenwerken. Daarnaast is het waardevol om af en toe diepte-interviews te doen, om gedetailleerde informatie te verzamelen over wat er speelt onder zorgprofessionals.
Voorbeeld
In Sibi’s software kun je doorlopende medewerkers tevredenheidsonderzoeken afnemen. Je kunt een anonieme vragenlijst versturen met daarin de optie dat de medewerkers zélf kunnen aanvinken wanneer ze dieper in gesprek willen gaan over het thema.
Voor elke medewerkers tevredenheidsonderzoek vragenlijst geldt: formuleer vragen en meerkeuze-antwoorden extreem helder. Stel de vraag zo dat er geen misverstand mogelijk is over wat je wil weten. Dit levert een hogere respons op, want bij onduidelijkheden haken zorgmedewerkers snel af. Ze hebben immers meer te doen dan hun hoofd breken over onduidelijke vragen.
Klaar? Verzenden maar! Via e-mail, het intranet of de bedrijfsapp? Kies het kanaal dat het beste aansluit bij de ontvangers, want dat verhoogt de respons.
De data is binnen: je kunt gaan ontdekken hoe je zorgorganisatie scoort op een specifiek thema. Effectief medewerkers tevredenheid meten betekent niet alleen kijken naar algemene cijfers, maar controleer ook of er duidelijke verschillen zijn tussen locaties, teams of functiegroepen.
Voorbeeld
Stel je voor dat je een onderzoek hebt gedaan over autonomie. In de resultaten zie je dat de organisatie gemiddeld een 7.8 scoort, maar afdeling X slechts een 5.2. Dan kan een HR-medewerker, of adviseur in leren en ontwikkelen, het afdelingshoofd aanvullende vragen stellen, een gerichte interventie uitzetten of een training aanbieden om zo de autonomie op de werkvloer te verhogen.
Doordat je doorlopend medewerkerstevredenheid meet, per kwartaal een mini-MTO, heb je actuele informatie over het sentiment in je zorgorganisatie, bij teams, functiegroepen en locaties. Je weet dus waar medewerkers wel tevreden mee zijn en waar verbetering nodig is. De antwoorden op je vragenlijst (of diepte-interviews) geven je inzicht in hoe, wat, waar en waarom actie nodig is.
Kun je jouw actieplan direct uitvoeren of heb je eerst vervolgonderzoek nodig? Hoe ga je vaststellen dat jouw plan het gewenste resultaat oplevert. En op welke termijn moet het effect zichtbaar zijn (bijvoorbeeld minder verzuim)? Een vervolgonderzoek naar medewerkers tevredenheid of aanvullende diepte-interviews kunnen hierbij ondersteunen.
Let’s go! Laat medewerkers zien dat je hun mening, antwoorden en tips uit het medewerkers tevredenheidsonderzoek waardeert. Voer je actieplan uit en boost de betrokkenheid, tevredenheid en loyaliteit bij medewerkers in je zorgorganisatie.
Heeft het inzicht uit het medewerkers tevredenheidsonderzoek en je daaropvolgende actieplan zijn effect gehad? Heb je de beoogde resultaten behaald? Meten is weten!
Met deze 10 stappen kun je elk kwartaal waardevolle inzichten verzamelen over de medewerkerstevredenheid in je zorgorganisatie. Het geheim zit hem in de regelmaat en gerichte aanpak van je doorlopende tevredenheidsonderzoeken.
Door systematisch medewerkers tevredenheidsonderzoeken uit te voeren, krijg je niet alleen actuele data, maar bouw je ook vertrouwen bij je medewerkers. Ze zien dat hun mening ertoe doet en dat er daadwerkelijk actie wordt ondernomen.
In onze MTO-software kun je bijna alles automatiseren bij het maken, sturen en analyseren van moderne medewerkers tevredenheidsonderzoeken. Hierdoor kost het HR minder tijd om de medewerkerstevredenheid te monitoren én er actief op in te spelen. Veel makkelijker dan dit wordt het niet.
We geven je graag een vrijblijvende demo van 30 minuten zodat je het met eigen ogen kunt zien. Daarna weet je of het iets voor jouw zorgorganisatie is.
Sibi groeit. We kunnen met trots melden dat steeds meer zorgorganisaties kiezen voor Sibi als partner voor hun digital employee experience, vaak...
In het tweede kwartaal van 2021 was het ziekteverzuim onder werknemers in zorg en welzijn 6,5 procent. Dit is het hoogste verzuimcijfer voor deze...
Het inwerkprogramma is een krachtig en wat ons betreft onmisbaar middel om de zorgmedewerker een houvast te geven bij zijn nieuwe werkgever.Het...