Luisteren 4.0; doe jij het al?
Continue meten en de invloed op Employee Experience: De rol van Sibi software In een tijd waarin organisaties snel moeten inspelen op veranderingen...
Wil je op de hoogte blijven over alles wat er speelt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:
1 min read
Lennard Veldwijk
:
10 oktober 2024
Hoe vaak zou je als zorgorganisatie een medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) moeten uitvoeren? Is één keer per jaar voldoende, of levert vaker meten meer op? Ons advies: voer het medewerkers tevredenheidsonderzoek vier keer per jaar uit. In dit blog leggen we uit waarom deze frequentie beter werkt.
In de afgelopen tien jaar heb ik veel zorgorganisaties gesproken en het gesprek over het medewerkers tevredenheidsonderzoek wordt vaak met gezucht ontvangen. Het wordt vaak gezien als een verplichting, terwijl de resultaten beperkt blijven. Dit zijn veelgehoorde bezwaren:
Herkenbaar? Ontzettend jammer hè? Dat een medewerkers tevrendenheidsonderzoek dat zoveel energie kost, niet meer oplevert.
Uit onze ervaring blijkt dat vier keer per jaar meten veel effectiever is. Dit noemen we ook wel een pulse-onderzoek of flitsonderzoek. Waarom werkt dit beter?
Dit creëert een cyclus van continue verbetering: korte, behapbare vragenlijst -> snelle analyse -> directe implementatie van verbeteringen -> motivatie om opnieuw deel te nemen.
Steeds meer zorgorganisaties stappen over op het continue meten van medewerkersbetrokkenheid. Dit gebeurt aan de hand van vaste KPI’s die elke meting terugkomen, gecombineerd met een thema dat per kwartaal varieert.
Naast periodieke metingen is het ook waardevol om specifieke momenten in de loopbaan van medewerkers te meten. Dit noemen we employee journey onderzoek. Hierbij stel je vragen tijdens belangrijke momenten zoals instroom, doorstroom en uitstroom. Voorbeeldvragen tijdens de eerste 90 dagen (onboardingfase) kunnen zijn:
Deze vragen worden automatisch gesteld op specifieke momenten in het dienstverband van een medewerker, wat een constant en actueel inzicht geeft in hun tevredenheid.
De overstap van een jaarlijks medewerkers tevredenheidsonderzoek naar continu meten zorgt voor een grote verschuiving. Organisaties die frequent meten, kunnen sneller inspelen op veranderingen en continue verbeteren. Het resultaat? Een aantrekkelijk werkgeverschap met gemotiveerde medewerkers.
Continue meten en de invloed op Employee Experience: De rol van Sibi software In een tijd waarin organisaties snel moeten inspelen op veranderingen...
Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden cliënten, die minder zorg vragen! Maar hoe weet je hoe tevreden je medewerkers zijn? Dit kan met de eNPS®...
Documentbeheer speelt een cruciale rol binnen veel organisaties, zeker bij zorgorganisaties. Of het nu gaat om beleidsstukken, protocollen of...