Skip to the main content.
Ja! Ik wil een demo

Wil je op de hoogte blijven over alles wat er speelt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:

Aan de slag met software voor behoud?

 

ProductenFinaal

 

Demo aanvragen

 

Meepraten over software voor de perfecte employee experience?

Binden en boeien

Ga naar de Sibi Community

2 min read

7 tips voor een goede preboarding

7 tips voor een goede preboarding

Het is gelukt, je krijgt er een nieuwe collega bij! Top, maar hoe zorg je dat diegene niet alsnog afhaakt voor de eerste werkdag of kort daarna? Wij geven 7 tips voor een goede preboarding.

Wat is preboarding ook alweer? Preboarding is het proces om je nieuwe medewerkers al te betrekken bij jouw organisatie tijdens de periode tussen de acceptatie van hun nieuwe baan en de eerste werkdag. Deze fase in de employee journey wordt vaak in één adem genoemd met onboarding.  Onboarding is het hele proces van een medewerker 'in de organisatie laten landen', van aanname tot de eerste 90 werkdagen.

Waarom is preboarding belangrijk?

Een goede preboarding kan eventuele zenuwen voor de eerste dag verlichten en uiteindelijk zorgen voor meer betrokkenheid, motivatie en minder uitstroom. Een nieuwe werknemer die goed geïnformeerd is voordat hij of zij in dienst komt, is ook sneller productief. Daarnaast kan de nieuwe collega beter integreren en bijdragen aan jouw organisatie wanneer hij of zij op de hoogte is van jullie missie, visie en kernwaarden. En in de preboardingfase kun je ook het teamgevoel onder de huidige medewerkers versterken. Zo kunnen jullie samen de beste goede zorg blijven bieden aan de mensen die het nodig hebben. 

7 tips voor een goede preboarding

Aandacht geven wanneer een medewerker nog niet in dienst is, wordt beter met deze tips.

 

Interacties die passen bij de medewerker1. Feliciteer de nieuwe medewerker

Iemand heeft getekend bij jouw organisatie en dat mag gevierd worden! Jullie zijn blij, maar de nieuwe werknemer natuurlijk ook. Dit is een mooi moment voor felicitaties en om iemands goede keuze te bevestigen. Stuur bijvoorbeeld een een welkomstpakket of een bos bloemen met een QR-code eraan die verwijst naar een videobericht van de locatiemanager. Zo voelt de nieuwe medewerker zich meteen welkom en gewaardeerd.

2. Leg uit wat er te wachten staat

Vertel direct na het tekenmoment wat de nieuwe werknemer wanneer kan verwachten tijdens de preboardingfase, bijvoorbeeld door een stappenplan, planning of checklist te delen. De preboarding is ideaal om al het papierwerk te regelen, maar ook om alvast nieuwe collega’s te spreken en informatie over de organisatie te bekijken.

3. Regel een buddy

Koppel een buddy aan de nieuwe medewerker en laat deze twee alvast kennismaken. De buddy kan vragen beantwoorden en de nieuwe collega ontvangen en helpen op de eerste werkdag. Dat voelt vertrouwd en iemand kan sneller aan de slag. 

Zorg er ook voor dat de buddy weet wat er van hem/haar verwacht wordt en tijdig op de hoogte gebracht wordt wanneer aandacht nodig is voor een nieuwe collega.

4. Stel het team voor

Kennismaken met het teamBehalve de buddy is het slim om iemand ook het nieuwe team of de leidinggevende te laten leren kennen. Dit kan bijvoorbeeld via een virtueel kennismakingsgesprek, groepsapp of sociaal intranet. Met de software van Sibi is zo’n intranet zelfs toegankelijk zónder een zakelijk e-mailadres, want dat heeft de nieuwe collega in deze fase nog niet. Door te proeven van de bedrijfscultuur en de teamleden te spreken, voelt de nieuwe medewerker zich sneller op zijn of haar gemak.

5. Deel handige informatie

Stuur je nieuwe collega als voorbereiding op de nieuwe baan informatie over onder meer de bedrijfscultuur en processen. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een portaal vol video’s, veelgestelde vragen, presentatie, protocollen of nieuwsberichten. Denk ook aan een routebeschrijving, contactgegevens en een succeswens vlak voor de eerste werkdag. Een goed begin is het halve werk.

6. Beperk de informatieoverload

Tussen het moment van ondertekening van de arbeidsovereenkomst en de eerste werkdag zitten vaak een paar weken. Bedenk van tevoren welke informatie je wilt delen en wanneer je dit het beste kunt doen. Stuur niet alle informatie in één keer en ook niet elke dag, maar spreid de contactmomenten uit. 

7. Automatiseer handmatige processen

Een uniform, badge en bloemetje regelen, contacten leggen, ICT in orde maken, vragen beantwoorden… Bij preboarding komt veel regelwerk kijken. Zet daarom automatisering in voor een soepel proces en een betere employee experience. Dan komt alle belangrijke informatie automatisch bij de nieuwe werknemer terecht en bezorg je iemand een perfecte start in jullie organisatie. Daar helpen wij je graag bij.

Gratis demo

Tijd om met je medewerker te communiceren nog voordat deze in dienst is! Ontdek met de demo van ons portaal Welkom hoe je snel een gestroomlijnde preboarding inricht.

Vraag hier een demo aan
Binnen een half uur een beeld van de impact van onze software.

Onboarding in de zorg gaat om verbinding en betrokkenheid

Onboarding in de zorg gaat om verbinding en betrokkenheid

Onboarding is een belangrijke fase binnen de employee journey. In de zorg nog belangrijker. Veel zorgprofessionals vertrekken namelijk in hun eerste...

Lees verder...
Preboarding voor het behoud van medewerkers

5 min read

Preboarding voor het behoud van medewerkers

Wanneer een nieuwe medewerker bij jouw zorgorganisatie komt werken is het feest. Toch? Tegelijk wil je dat de nieuwe collega positief begint aan...

Lees verder...
9 tips voor een succesvol intranet

2 min read

9 tips voor een succesvol intranet

Een goed intranet, waardoor jij en je collega's meer tijd hebben voor het werk waar jullie goed in zijn. Daar ligt onze focus. Door alle...

Lees verder...