Skip to the main content.
Ja! Ik wil een demo

Wil je op de hoogte blijven over alles wat er speelt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:

Meepraten over software voor de perfecte employee experience?

Binden en boeien

Ga naar de Sibi Community

Aan de slag met software voor behoud?

 

ProductenFinaal

 

Demo aanvragen

 

Meepraten over software voor de perfecte employee experience?

Binden en boeien

Ga naar de Sibi Community

2 min read

De magneet metafoor: Hoe verbind en behoud je jouw collega's?

De magneet metafoor: Hoe verbind en behoud je jouw collega's?
De magneet metafoor: Hoe verbind en behoud je jouw collega's?
3:03

Je kan je organisatie zien als een magneet. Een magneet die kan aantrekken en kan afstoten. En een magneet trekt sommige dingen meer aan dan andere. Daarbij zijn andere zorgorganisaties of sectoren ook een magneet. Welke magneet heeft dan de beste aantrekkingskracht? 

In dit blog lees je hoe je de aantrekkingskracht van jouw magneet kan optimaliseren.

De 9 aantrekkingsfactoren van jouw organisatie

Uit onderzoek is gebleken dat de kracht van jouw zorgorganisatie door 9 factoren bepaald wordt. Dit concept is gebaseerd op het wetenschappelijk onderbouwde "Magnet Hospital" model, dat ontstond toen onderzoekers ontdekten waarom bepaalde ziekenhuizen succesvol bleven in het aantrekken en behouden van personeel tijdens grote personeelstekorten. Een aantal van deze factoren kan je niet of moeilijk beïnvloeden. Zoals de inhoud van de baan, of beloning en uren. Daarnaast zijn secundaire voorwaarden, werkdruk en werk-privé balans belangrijke factoren. 

Er zijn ook factoren die wel heel goed te beïnvloeden zijn.

 

Professionele ontwikkeling

Professionele ontwikkeling is een continue reis van leren, reflecteren en verbeteren. Recent onderzoek in het Journal of Nursing Management toont aan dat zorgorganisaties met sterke ontwikkelprogramma's 23% hogere retentiecijfers hebben. Zorgprofessionals die de ruimte krijgen om hun vaardigheden te verdiepen, blijven niet alleen up-to-date met de nieuwste medische inzichten, maar ontwikkelen ook een dieper begrip van patiëntgerichte zorg.

Soepele processen en systemen

Achter elke naadloze zorgervaring gaan goed ontworpen processen en intelligente systemen schuil. Uit onderzoek blijkt dat zorgverleners gemiddeld 25% van hun tijd besteden aan administratieve taken. Door processen en systemen goed in te richten, kunnen zorgprofessionals zich focussen op hun kerntaak: het leveren van kwalitatief hoogwaardige zorg. Efficiënte systemen verlagen niet alleen de werkdruk, maar verhogen ook de kwaliteit en veiligheid van zorgverlening.

Connectie met collega's en team

Gezondheidszorg is bij uitstek een teamgebeuren. Volgens onderzoek zegt 60% van de medewerkers dat connectie met collega’s de grootste bijdrage levert aan hun werkgeluk. De onderlinge band tussen collega's is fundamenteel voor een gezonde werkomgeving. Wanneer professionals elkaar vertrouwen, open communiceren en elkaars expertise respecteren, ontstaat een samenwerkingscultuur die meer is dan de som der delen.

Connectie met de organisatie

Een sterke verbinding met de organisatie gaat verder dan een arbeidscontract. Medewerkers die zich sterk verbonden voelen met hun organisatie ervaren meer werkplezier, zijn loyaler naar de organisatie en zijn vaak productiever. Het draait om het delen van kernwaarden, het geloven in de missie en het voelen van werkelijke betrokkenheid. 


Versterk je magneet met Sibi

Door bewust te investeren in deze beïnvloedbare factoren, en ze te ondersteunen met de juiste digitale tools, versterk je de aantrekkingskracht van jouw organisatie. Sibi ondersteunt deze factoren door administratieve processen te stroomlijnen, ontwikkeling te monitoren, en teamconnectie te versterken met ons gebruiksvriendelijke sociaal intranet. In een tijd waarin de strijd om zorgtalent steeds intensiever wordt, kan dit het verschil maken tussen groeien of achterblijven.

Wil je weten hoe Sibi jouw organisatie kan helpen een sterkere magneet te worden? Vraag een korte demo aan. 

Zo voorkom je uitstroom in de zorg

3 min read

Zo voorkom je uitstroom in de zorg

Doe het eens anders: geef medewerkers aandacht en voorkom ongewenste uitstroom in de zorg. Ongewenste uitstroom kost jullie zorgorganisatie...

Lees verder...
De onboarding experience: meer dan slechts een introductie

De onboarding experience: meer dan slechts een introductie

Onboarding is meer dan een introductie. Het is een cruciale fase waarin nieuwe medewerkers kennismaken met een organisatie en hun plek vinden. Een...

Lees verder...
Preboarding voor het behoud van medewerkers

5 min read

Preboarding voor het behoud van medewerkers

Wanneer een nieuwe medewerker bij jouw zorgorganisatie komt werken is het feest. Toch? Tegelijk wil je dat de nieuwe collega positief begint aan...

Lees verder...