Skip to the main content.
Ja! Ik wil een demo

Wil je op de hoogte blijven over alles wat er speelt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:

Meepraten over software voor de perfecte employee experience?

Binden en boeien

Ga naar de Sibi Community

Aan de slag met software voor behoud?

 

ProductenFinaal

 

Demo aanvragen

 

Meepraten over software voor de perfecte employee experience?

Binden en boeien

Ga naar de Sibi Community

2 min read

De zorgprofessional voorop!

De zorgprofessional voorop!

Ik kom bij veel zorgorganisaties op bezoek. Ik verdiep me dan graag in deze organisaties. Ik lees beleidsstukken, verdiep me in hun problematiek rondom behoud van medewerkers. Ook probeer ik erachter te komen wat de visie van de organisatie is. In veel visiedocumenten vind ik dan dat ‘de cliënt centraal’ staat. Prachtig! Maar tegelijk vraag ik me af of dit recht doet aan één van de grootste uitdagingen in de zorg - het vasthouden en laten ontwikkelen van zorgprofessionals?

Primair proces

De cliënt centraal. Dit geeft veel zorgorganisaties richting en is een veel bepalende uitspraak. Alle processen rondom de cliënt zijn hiermee primair en nemen dus uiteraard veel tijd en investeringen in beslag. Cliëntadministratie, dossierbeheer, de beste hulpmiddelen, maar ook het organiseren van activiteiten, de inrichting van gebouwen of het nadenken over gezond eten.

De keerzijde

Het centraal stellen van de cliënt is heel logisch. Het is het bestaansrecht van veel zorgorganisaties; de opbrengsten worden immers gemaakt op basis van de zorg die geleverd wordt. Echter, als je de cliënt centraal stelt, mis je wellicht de belangrijkste factor: de zorgprofessional.

Ontwerp zonder titel-2De zorgprofessional voorop

Zorgprofessionals zijn het belangrijkste en vaak het enige instrument binnen jouw organisatie om zorg en ondersteuning te bieden voor mensen die dit nodig hebben. Zij voeren handelingen uit, geven aandacht, ondersteunen, scheppen voorwaarden zodat cliënten een goede of betere dag hebben. Logisch toch dat je op en top voor ze zorgt en ze ondersteunt, van het moment dat ze solliciteren tot ze je organisatie weer verlaten? Zet de professional voorop!

De opbrengsten

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, presteren beter, verzuimen minder en zijn loyaler (Spreizer & Porath, 2012 - Creating Sustainable Performance. Harvard Business Review). Gaaf toch? en precies wat jij nodig hebt.

a. Zorgprofessionals presteren beter

Als je als zorgorganisatie rekening houdt met je professionals schep je voorwaarden waardoor zij met meer plezier hun werk kunnen doen. Alleen goede arbeidsvoorwaarden zijn dus niet meer genoeg. Professionals zullen zich inzetten om van minimale inzet (voor hun salaris) op te schuiven naar maximaal potentieel. En dat heb je nodig om die complexe zorg (in de toekomst) te blijven bieden.

b. Gelukkige professionals zorgen voor gelukkige cliënten

Met de visie ‘de professional voorop’ zal de betrokkenheid, bevlogenheid en cliëntgerichtheid vergroten. Professionals gaan met plezier en zelfvertrouwen aan de slag. Dit leidt zelfs tot het bieden van betere zorg. Resultaat: gelukkige cliënten die minder zorggebruik nodig hebben.  

c. Minder verzuim en ongewenste uitstroom

minder verzuim en uitstroom

Je  werkt door het vooropstellen van zorgprofessionals aan het terugdringen van verzuim en uitstroom. Gelukkige professionals ervaren immers minder werkdruk en zijn lekker aan het werk. Ook hebben zij direct te maken met cliënten die baat hebben bij professionals die lekker in hun vel zitten en minder zorg gebruiken. En daar gaat de positieve spiraal.

 

Een voorbeeld

Een VVT instelling koos voor het opzetten van zelfstandige zorgvormen voor (dementerende) ouderen. Met het uitgangspunt ‘de cliënt centraal’ waren de huizen ‘in eigendom’ van de bewoners. Zij waren thuis. 

Alle voorzieningen, voorwaarden, inrichting waren gericht op de cliënt. Medewerkers werd niet gevraagd naar hun wensen, zij waren immers maar op bezoek. Gevolg: door het gebrek aan aandacht voor de professionals konden zij niet goed hun werk doen. Er waren geen ruimtes om je als professional even terug te trekken of te overleggen, geen keuken. De parkeerplaats voor medewerkers was 15 minuten lopen van de woonvormen. Verder werden de keuzes voor verbetering alleen met het oog op de cliënten genomen. Gevolg was dat medewerkers niet lekker konden werken en daarnaast voelden ze zich niet gezien. Deze locaties kampten uiteindelijk met een verzuim van 15% en een uitstroom van 40%.

Het nieuwe primaire proces

De cliënt centraal, dat zal blijven bestaan. Maar voor de toekomst van de zorg zal de zorgprofessional daarnaast moeten komen te staan. Dat zijn ze nu al, wie levert anders de zorg en ondersteuning, maar wij geloven in een nieuw primair proces: zorgen voor geluk van cliënt en professional! 

Bij Sibi 

Wij maken software voor de zorg. Gericht op het behoud van zorgprofessionals. Dagelijks maken wij veel keuzes tijdens het ontwikkelen van onze software. Wij kunnen niet anders dan steeds denken vanuit de zorgprofessional. Hoe kunnen wij zorgorganisaties ondersteunen om de zorgprofessionals voorop te zetten, van binnenkomst tot afscheid.

Demo

Wil je meer weten hoe we jou kunnen ondersteunen om de zorgprofessional voorop te zetten? Wij zorgen dat je makkelijk, snel en effectief aandacht kunt geven aan het belangrijkste instrument binnen jouw organisatie. Neem contact op of vraag hier een demo aan.

Waarom zorgorganisaties kiezen voor een intranet van Sibi?

Waarom zorgorganisaties kiezen voor een intranet van Sibi?

Sibi groeit. We kunnen met trots melden dat steeds meer zorgorganisaties kiezen voor Sibi als partner voor hun digital employee experience, vaak...

Lees verder...
9 tips voor een succesvol intranet

2 min read

9 tips voor een succesvol intranet

Een goed intranet, waardoor jij en je collega's meer tijd hebben voor het werk waar jullie goed in zijn. Daar ligt onze focus. Door alle...

Lees verder...
7 tips voor een goede preboarding

2 min read

7 tips voor een goede preboarding

Het is gelukt, je krijgt er een nieuwe collega bij! Top, maar hoe zorg je dat diegene niet alsnog afhaakt voor de eerste werkdag of kort daarna?...

Lees verder...