Skip to the main content.
Ja! Ik wil een demo

Wil je op de hoogte blijven over alles wat er speelt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:

Aan de slag met software voor behoud?

 

ProductenFinaal

 

Demo aanvragen

 

Meepraten over software voor de perfecte employee experience?

Binden en boeien

Ga naar de Sibi Community

3 min read

AFAS onboarding versus Sibi onboarding

AFAS onboarding versus Sibi onboarding

“Kunnen we AFAS niet gewoon inzetten tijdens de onboarding?” Deze vraag stellen klanten vaak aan ons als we praten over deze belangrijke fase. Logisch, want veel klanten hebben AFAS al en dus hoef je geen extra software in te zetten.


Er zijn echter belangrijke en fundamentele verschillen tussen het inzetten van AFAS of Sibi tijdens de onboarding van nieuwe medewerkers in de zorg. We noemen de zes belangrijkste verschillen in deze blog. 

 

1. Het proces of de medewerker centraal?

AFAS beschouwt onboarding als een gestructureerd proces met specifieke taken, terwijl Sibi het eerder ziet als een fase waarin aandacht essentieel is. Bij AFAS spelen taken, ondersteund door doordachte draaiboeken, een cruciale rol. Dit krachtige instrument zorgt voor een vlotte start wanneer alle praktische zaken goed zijn geregeld.

Sibi biedt ook de mogelijkheid om taken te organiseren, niet alleen voor de nieuwe medewerker, maar ook voor buddies en afdelingen rondom de buddy. Alles is gericht op het optimaal voorbereiden van zowel de nieuwe medewerker als de organisatie op die belangrijke eerste werkdag. Tot zover bieden beide onboardingtools hetzelfde.

Het onderscheidend vermogen is de integrale aanpak waarin aandacht het sleutelwoord is. Aandacht ziet Sibi als de verzameling van communicatie naar de medewerker die de binding met de organisatie vergroot. Deze aandacht wordt georganiseerd vanuit dezelfde flow waar ook Taken worden georganiseerd en vanuit het perspectief van de medewerker. Dat resulteert in een samenhangende benadering in taken en in communicatie.

 

2. Aandacht integraal

Aandacht, zoals Sibi die inzet, is onderscheidend ten opzichte van AFAS. Het is niet alleen het zenden van aandacht en taken (wat hierboven beschreven staat) maar ook het ophalen van feedback.


Sibi adviseert bijvoorbeeld om onderstaande vraag te stellen na één week in dienst. “Hoe was je eerste week?” Deze vraag wordt regelmatig vergeten, maar is zo cruciaal. Zo krijgt HR de kans om een ontevreden medewerker te horen en binnenboord te houden.

Bij AFAS is het geven van Aandacht mogelijk, maar een gedoe. Bijvoorbeeld: de opdracht voor het bloemetje gaat per mail naar een bloemist. Die bloemist moet dan wel toegeveogd zijn als betalende gebruiker binnen AFAS.
Sibi is gekoppeld aan een bloemenleverancier die landelijke dekking geeft. De opdracht wordt via een koppeling afgehandeld, zodat er geen mail aan te pas komt.

 

3. Verbinding met het team

Verbinding met het team en de organisatie is voor Sibi de belangrijkste doelstelling van de onboardingsfase.

Naast het bieden van een overzicht van de nieuwe collega’s , geeft Sibi de nieuwe medewerker de mogelijkheid om zichzelf voor te stellen voordat zij begint. Sibi heeft hiervoor een wizard ontwikkeld die de nieuwe medewerker bij de hand neemt. Het resultaat is een voorstelbericht dat rechtstreeks op de intranetpagina van het team komt. Er kan gereageerd worden door het team. Deze reacties worden weergegeven in het portaal van de nieuwe medewerker. De eerste stappen van een fijne werkrelatie!

Bij AFAS is het mogelijk om de nieuwe collega’s te zien met de wie-is-wie-functionaliteit. Het voorstellen gaat via een taak en aan die taak is er een voorsteldocument gekoppeld dat wordt verspreid. Hier kan niet direct op worden gereageerd.

4. Technocratisch versus gebruiksvriendelijke software

Dit is een subjectief vergelijk, omdat gebruiksvriendelijkheid een mening is. Daarom willen we het graag houden bij twee constateringen:

  • We constateerden dat er veel acties met de hand geselecteerd moeten worden; zoals een in-dienst-profiel en een buddy.

  • We constateerden dat wij de interface complex vonden. We hadden regelmatig geen idee waar nou iets werd aangepast.

AFASonboarding

 

5. Employee experience app versus AFAS ERP-software

Sibi zet de employee journey centraal. Sibi kan daarom worden ingezet om aandacht te geven op alle belangrijke momenten van een loopbaan. Dus naast in-dienst en uit-dienst kun je denken aan: verhuizingen, promoties, werkjubilea, verjaardagen, et cetera. Sibi biedt complete employee experience software. Ons doel is om tijdens de hele employee journey van toegevoegde waarde te zijn voor jullie grootste kapitaal: de zorgmedewerkers.

AFAS is ERP-software (Enterprise Resource Planning). Software voor alle afdelingen van de organisatie. Een boekhoudpakket dat uitgebreid is met onboarding. De medewerker is bij AFAS de Resource (de R van ERP).

6. DNA verschillen

Onderstaand een screenshot van de AFAS Werkwijzer. Het personeelshandboek van AFAS. "Werk met gezond verstand en in het belang van AFAS".

Dat is een ander vertrekpunt dan Sibi's BHAG "We willen 115 miljoen euro besparen in de zorg op verloop en verzuim". Sibi gaat voor betrokken en verbonden medewerkers!


Omdat dit fundament anders is, worden er andere keuzes gemaakt in de software, maar ook in klantbenadering. Het proces met Sibi’s klantsucces managers is ingericht op basis van ‘recurring impact’.

Een ander verschil is dat Sibi specifiek is ontwikkeld voor de zorgsector. AFAS werkt voor in principe alle organisaties in Nederland; van bouwsector en industrie  tot en met cultuur. Sibi is zorgspecialist;  we hebben veel kennis van de zorg en daardoor sterk toegespitste oplossingen.

Conclusie

We kunnen natuurlijk geen objectief eindoordeel schrijven. Dus onze subjectieve conclusie is: AFAS heeft haar ERP-software verder uitgebreid zodat ook in- en uitdienstprocessen kunnen worden ingesteld. Het is een groot voordeel dat dit allemaal vanuit één ERP ingeregeld kan worden. Een argument waar vooral de IT-afdeling blij mee zal zijn, het bespaart tijd en ongetwijfeld ook geld.

Sibi is dé keuze als een zorgorganisatie kiest om te investeren in behoud. Een consistente én digitale ervaring die de verwachtingen bij de nieuwe medewerker overtreft - en daarmee haar onboardingsdoelen ruimschoots behaalt. Een écht warm welkom.

 

Meer weten of onze oplossing zien?

Wil je meer informatie over het thema Onboarding of twijfel je over het inzetten van software voor de belangrijke fases in de employee journey? Neem dan contact op met Sibi of boek een demo met de knop hieronder.



Tot slot

  • Sibi koppelt graag met AFAS. Sibi haalt daar alle benodigde brongegevens uit. Zo kan proces en aandacht perfect worden uitgevoerd.

  • Disclaimer: als ondernemer in de IT-sector heb ik bewondering voor AFAS. De mate van succes verklapt de toegevoegde waarde die zij leveren.



     

    Bronnen voor de AFAS studie: Video 1, Video 2

Onboarding in de zorg gaat om verbinding en betrokkenheid

Onboarding in de zorg gaat om verbinding en betrokkenheid

Onboarding is een belangrijke fase binnen de employee journey. In de zorg nog belangrijker. Veel zorgprofessionals vertrekken namelijk in hun eerste...

Lees verder...
7 tips voor een goede preboarding

2 min read

7 tips voor een goede preboarding

Het is gelukt, je krijgt er een nieuwe collega bij! Top, maar hoe zorg je dat diegene niet alsnog afhaakt voor de eerste werkdag of kort daarna?...

Lees verder...
Popsicle moments geeft pit aan jouw employee experience!

Popsicle moments geeft pit aan jouw employee experience!

Kabbelt jouw onboarding proces ook maar een beetje voort? De ene na de andere saaie mail uit je personeelsadministratiesysteem, papieren vol onnodige...

Lees verder...