Aan de slag met de eNPS®️ in jouw zorgorganisatie
Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden cliënten, die minder zorg vragen! Maar hoe weet je hoe tevreden je medewerkers zijn? Dit kan met de eNPS®...
Wil je op de hoogte blijven over alles wat er speelt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:
8 min read
Henk Gootjes
:
28 mei 2025
The Gallup Q12 items are Gallup proprietary information and are protected by law. You may not administer a survey with the Q12 items or reproduce them without written consent from Gallup. Copyright © 1993-1998 Gallup, Inc. All rights reserved.
Medewerkersbetrokkenheid vormt de kern van elke succesvolle zorgorganisatie. In een sector waar het werk druk, complex en emotioneel veeleisend kan zijn, is het van cruciaal belang dat medewerkers zich gesteund, gewaardeerd en verbonden voelen met hun werk. Maar hoe creëer je een cultuur waarin medewerkers echt betrokken zijn?
Gallup, wereldwijd erkend om hun onderzoek naar werkgeluk en prestatieculturen, heeft 12 eenvoudige maar krachtige elementen ontwikkeld die bijdragen aan medewerkersbetrokkenheid: de Gallup Q12. Deze vragen, gebaseerd op jarenlange data en praktijkervaring, bieden een helder kompas voor leidinggevenden die betrokken en gemotiveerde teams willen bouwen.
In dit blog nemen we je mee langs de elementen van de Gallup Q12. We bespreken waarom elk element van belang is, wat je als organisatie kunt bereiken door er aandacht aan te besteden en, nog belangrijker, hoe jij als leidinggevende binnen de zorgsector vandaag al een verschil kunt maken.
Waarom is het belangrijk?
Het hebben van duidelijke verwachtingen op je werk is een basisbehoefte van elke werknemer. Als de functieomschrijving overeenkomt met de daadwerkelijke taken van de functie is een medewerker 2,5x meer geneigd betrokken te zijn.
Vaak moeten medewerkers meer taken doen dan die in hun functieomschrijving staat. Dit kan zorgen voor verwarring en frustratie.
Wat zeggen de cijfers?
Wereldwijd geeft slechts 50% van de medewerkers aan te weten wat er van ze verwacht wordt op hun werk. Wanneer 80% van de medewerkers weet wat er van ze verwacht wordt, gaat volgens Gallup de productiviteit van een organisatie met 10% omhoog.
Wat doen de beste leidinggevenden?
Gewoon vertellen wat ze moeten doen is volgens Gallup niet genoeg om te zorgen dat medewerkers precies weten wat ze verwachten. De meest effectieve leidinggevenden schetsen een beeld van hoe zij uitstekend presteren voor zich zien en wat daarbij komt kijken. Ook helpen ze medewerkers beseffen hoe hun werk invloed heeft op hun collega’s en de missie van de organisatie.
Waarom is het belangrijk?
Van alle elementen van de Q12 is het hebben van de juiste materialen en benodigdheden de grootste indicator voor werkstress. Er kan frustratie ontstaan tegenover een leidinggevende of organisatie, omdat deze verwachtingen stelt die niet waargemaakt kunnen worden met de beschikbare middelen.
Wat zeggen de cijfers?
Wereldwijd hebben 1 op de 3 werknemers de benodigdheden om het werk goed te doen. Als dit aantal verdubbeld wordt, kan de kwaliteit van het werk met 28% omhoog gaan.
Wat doen de beste leidinggevenden?
De benodigdheden die een werknemer nodig heeft, is niet zomaar een checklist van materialen. Het gaat om alle middelen, tastbaar en niet tastbaar, die nodig zijn om het werk goed te kunnen doen. Bepaalde kennis of informatie is net zo belangrijk als fysieke benodigdheden.
Waarom is het belangrijk?
In staat te zijn om jouw kwaliteiten en kennis in te zetten is een belangrijke factor waar mensen naar kijken wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe baan. Het niet kunnen gebruiken van jouw kwaliteiten en kennis op je werk is een van de hoofdredenen om te vertrekken.
Wat zeggen de cijfers?
Wereldwijd vindt 1 op de 3 werknemers dat ze op hun werk doen waar ze goed in zijn. Als dit aantal verdubbeld wordt, zou dit leiden tot 30% minder uitstroom.
Wat doen de beste leidinggevenden?
Succesvolle leidinggevenden zorgen ervoor dat ze medewerkers leren kennen en kansen geven om hun talenten zo goed mogelijk in te zetten. De beste leidinggevenden weten waar medewerkers in uitblinken en maken eventueel aanpassingen in het werk zodat dit het best aansluit bij de kwaliteiten van de medewerker.
Waarom is het belangrijk?
Het is belangrijk om medewerkers te laten voelen dat ze gewaardeerd worden voor het werk dat ze doen, anders heb je kans dat ze vertrekken. Medewerkers die zich niet erkend en gewaardeerd voelen zijn 2x zo snel geneigd om te vertrekken.
Wat zeggen de cijfers?
Wereldwijd heeft 1 op de 4 werknemers het gevoel dat ze gewaardeerd en erkend worden. Als dit verhoogd zou worden naar 6 op de 10 werknemers kan dit zorgen voor 31% minder verzuim en een verhoging van de kwaliteit van het werk met 28%.
Wat doen de beste leidinggevenden?
Succesvolle leidinggevenden zorgen voor een erkenning rijke omgeving waarin waardering op meerdere momenten van verschillende bronnen komt. Ook is het belangrijk om te leren hoe verschillende mensen gewaardeerd willen worden.
Waarom is het belangrijk?
Werknemers moeten weten dat ze niet gewoon een nummer zijn, maar dat er iemand is die om ze geeft. Medewerkers die zich gezien voelen hebben vaak een betere balans tussen werk en privé.
Wat zeggen de cijfers?
Wereldwijd geeft 4 op de 10 werknemers aan dat ze het gevoel hebben dat er iemand om ze geeft. Als dit wordt verdubbeld naar 8 op de 10 kan dit zorgen voor een vermindering in verzuim van 41%.
Wat doen de beste leidinggevenden?
Succesvolle leidinggevenden kennen medewerkers als persoon en erkennen prestaties, hebben gesprekken over het functioneren en respecteren hen. Dit zorgt voor een werkomgeving waarin medewerkers zich veilig voelen om ideeën te delen, ontwikkelingskansen willen verkennen, en elkaar steunen in het werk- en privéleven.
Waarom is het belangrijk?
Het gebrek aan ontwikkeling en loopbaangroei is de belangrijkste reden waarom medewerkers een baan verlaten. Ontwikkeling is onderdeel van het ongeschreven sociaal contract dat werknemers verwachten wanneer zij worden aangenomen. En dit vraagt aandacht. Medewerkers hebben hulp nodig bij het navigeren van hun loopbaan, of dat nu is door sponsorship, coaching, bescherming, blootstelling, zichtbaarheid of uitdagende werkzaamheden.
Wat zeggen de cijfers?
Wereldwijd zijn slechts drie op de tien medewerkers het er sterk mee eens dat iemand op het werk hun ontwikkeling aanmoedigt. Door deze verhouding te verhogen naar zes op de tien, kunnen organisaties verzuim met 28% verminderen.
Wat doen de beste leidinggevenden?
Een veel voorkomend misverstand over dit aspect van betrokkenheid is dat "ontwikkeling" hetzelfde is als "promotie". Maar dat is niet zo. Een promotie is een eenmalige gebeurtenis. Ontwikkeling is een proces van het begrijpen van de unieke talenten en krachten van elke persoon en het vinden van functies, posities en projecten waarbij medewerkers deze kunnen toepassen. Succesvolle leidinggevenden coachen door goede en mindere prestaties aan te kaarten en medewerkers te motiveren om meer te doen dan ze denken te kunnen.
Waarom is het belangrijk?
De tijd dat leidinggevenden alles moeten weten is aan het verdwijnen. Zij hebben niet alle antwoorden en hebben de bijdrage van andere medewerkers hard nodig. En ook voor medewerkers is het gevoel van waardering en bijdrage een belangrijk element van medewerkersbetrokkenheid.
Wat zeggen de cijfers?
Wereldwijd is 1 op de 4 medewerkers het er sterk mee eens dat hun mening ertoe doet op hun werk. Door dat aandeel te verdubbelen, zouden organisaties kunnen komen tot een 22% vermindering van uitstroom, een 33% vermindering van veiligheidsincidenten en een 10% toename van productiviteit.
Wat doen de beste leidinggevenden?
Het vragen naar en in overweging nemen van de input van individuele medewerkers stimuleert nieuwe ideeën. Het is belangrijk om open gesprekken te bevorderen, eerlijke feedback te geven op de ideeën en meningen van medewerkers en goede ideeën te ondersteunen en implementeren. De beste leidinggevenden creëren feedback loops, waardoor medewerkers het gevoel hebben dat ze betrokken zijn bij het proces van het maken van bepaalde beslissingen.
Waarom is het belangrijk?
Dit element van de Q12 is een emotionele behoefte. Medewerkers kunnen zichzelf niet motiveren om alles te doen wat ze kunnen in hun werk, wanneer zij niet zien hoe hun werk in het grotere geheel past van wat ze belangrijk vinden. Mensen willen dat hun werk betekenis heeft. Voor de generatie millennials was dit zelfs de belangrijkste drijfveer voor uitstroom.
Wat zeggen de cijfers?
Wereldwijd is 1 op de 3 medewerkers het er sterk mee eens dat de missie of visie van hun organisatie bijdraagt aan dat ze hun werk belangrijk vinden. Als dit aantal verdubbeld wordt kunnen organisaties hun verzuim verminderen met 34% en hun kwaliteit van het werk verhogen met 19%.
Wat doen de beste leidinggevenden?
Veel leidinggevenden denken dat het genoeg is als ze de missie en visie van hun organisatie ergens op een muur zetten om te zorgen dat medewerkers zich hiermee verbonden voelen. Maar, je voelt hem aankomen, dat is niet het geval. Het is belangrijk dat de missie en visie duidelijk gestroomlijnd zijn met de employee experience. Leidinggevenden spelen een belangrijke rol om medewerkers te helpen begrijpen hoe hun werk bijdraagt aan de missie van de organisatie. Goede leidinggevenden zorgen dat er genoeg kansen zijn voor medewerkers om verhalen met elkaar te delen hoe het werk heeft bijgedragen aan de missie en visie van de organisatie.
Waarom is het belangrijk?
Het vertrouwen dat je collega’s zich ook inzetten voor een goede kwaliteit van het werk is essentieel voor goede teamprestaties. Degene die de minste prestaties levert in een team, zorgt voor de prestatiestandaard. Medewerkers vinden het vervelender als een collega wel beter kan presteren, maar dat niet doet dan wanneer een collega heel hard zijn best doet, maar niet het vermogen heeft om meer kwaliteit te leveren.
Wat zeggen de cijfers?
Wereldwijd is 1 op de 3 medewerkers het er sterk mee eens dat hun collega’s toegewijd zijn aan het leveren van werk van een hoge kwaliteit. Als dit aantal verdubbeld zou worden, kunnen organisaties een vermindering van 31% van het verzuim realiseren.
Wat doen de beste leidinggevenden?
Medewerkers moeten zich bevinden in een omgeving van wederzijds vertrouwen en respect naar elkaars inzet en werk. Dit begint bij het bewustworden van de prestatiestandaarden en verwachtingen in het team. Goede leidinggevenden kijken niet zomaar toe wanneer hun team verzwakt. Het is belangrijk om bepaalde kwaliteitsstandaarden duidelijk te hebben en medewerkers verantwoordelijk te houden wanneer de kwaliteit daalt. Er moet een omgeving gecreëerd worden waarin excellente kwaliteit erkend wordt en hier voorbeelden van gedeeld worden met het team.
Waarom is het belangrijk?
Veel mensen zijn sceptisch als ze dit element van de Q12 horen. Want hoe belangrijk is het nou om een goede vriend op je werk te hebben? Maar, uit het onderzoek blijkt dat dit element prestaties voorspelt. Wanneer collega’s een diep gevoel van connectie voelen met elkaar, bevordert dit bepaalde acties die prestaties positief beïnvloeden. Dit zijn acties die zonder die diepe connectie niet uitgevoerd zouden worden.
Wat zeggen de cijfers?
Wereldwijd is 3 op de 10 medewerkers het er sterk mee eens dat ze een beste vriend op hun werk hebben. Als dit verhoogd zou worden naar 6 op de 10 medewerkers zouden organisaties hun veiligheidsincidenten met 28% kunnen verminderen.
Wat doen de beste leidinggevenden?
Leidinggevenden moeten vriendschappen niet te veel fabriceren of iedereen vrienden met elkaar willen maken. Wel is het goed als er situaties gecreëerd worden waar mensen elkaar beter kunnen leren kennen. De beste leidinggevenden zoeken kansen om hun team samen te krijgen op bepaalde events, mensen aanmoedigen om verhalen over zichzelf te delen en tijd op het werk de ruimte te geven aan collega’s om met elkaar te socializen, zolang dit het werk niet stoort.
Waarom is het belangrijk?
Wat belangrijk is voor medewerkers is dat ze een goed idee hebben van hoe ze het doen, hoe hun werk gezien wordt en wat er in de toekomst mogelijk is.
Wat zeggen de cijfers?
Wereldwijd is 1 op de 3 medewerkers het ermee eens dat iemand op hun werk in de afgelopen 6 maanden met hen heeft gepraat over hun progressie. Als dit verdubbeld zou worden zou het verzuim met 28% verminderd kunnen worden.
Wat doen de beste leidinggevenden?
Wanneer leidinggevenden regelmatig inchecken bij de progressie van medewerkers dan zijn medewerkers in dat team meer geneigd om bij de organisaties te blijven en meer dan 2x zo geneigd om de organisatie aan te raden aan anderen. Goede leidinggevenden hebben regelmatig gesprekken met medewerkers, of dat nou formeel of informeel is, over hoe het met ze gaat. Ze zijn als het ware coaches die constructieve en motiverende feedback geven om medewerkers het beter op hun werk te laten doen.
Waarom is het belangrijk?
Het verlangen om te leren en groeien is een menselijke basisbehoefte en is vereist om de motivatie en het momentum van een medewerker te behouden. Wanneer mensen groeien, groeien organisaties ook. Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat ze leren en groeien, werken ze harder en efficiënter. Terwijl als ze elke dag hetzelfde moeten doen zonder dat ze de kans krijgen om iets nieuws te leren, blijven medewerkers zelden enthousiast over hun werk.
Wat zeggen de cijfers?
Wereldwijd is 1 op de 3 medewerkers het er sterk mee eens dat ze kansen krijgen op hun werk om te leren en groeien. Wanneer dit aantal verdubbeld zou worden, kunnen organisaties hun verzuim verminderen met 39% en hun productiviteit verhogen met 14%.
Wat doen de beste leidinggevenden?
Goede leidinggevenden dagen hun medewerkers uit door ontwikkelingskansen te creëren en regelmatig aan medewerkers te vragen wat ze leren. Naast het bieden van training, stimuleren zij medewerkers om nieuwe dingen te leren en manieren te vinden om hun werk beter te kunnen doen. Het is belangrijk om met medewerkers te praten over korte- en lange termijn ontwikkelingsdoelen en open te staan voor als medewerkers nieuwe verantwoordelijkheden aan willen gaan.
Een betrokken medewerker is goud waard, zeker binnen de zorg. Als medewerkers zich gehoord, gesteund en gewaardeerd voelen, stijgt niet alleen hun eigen werkgeluk, maar ook de kwaliteit van zorg die ze bieden. De Gallup Q12 biedt een concrete en bewezen aanpak om medewerkersbetrokkenheid structureel te verbeteren.
De kracht zit niet alleen in het begrijpen van deze elementen, maar vooral in het dagelijks toepassen ervan. Als leidinggevende heb jij de sleutel in handen om betrokkenheid te stimuleren en te versterken. Door bewust aandacht te geven aan deze elementen en er samen met je team actief mee aan de slag te gaan, bouw je aan een werkomgeving waarin iedereen floreert – en waarin jouw organisatie zich onderscheidt door excellent leiderschap en zorg van topkwaliteit.
Het begint met één vraag: welke Q12-elementen kun jij vandaag al versterken?
Benieuwd naar wat Sibi voor jouw organisatie kan betekenen? Plan een korte demo in!
Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden cliënten, die minder zorg vragen! Maar hoe weet je hoe tevreden je medewerkers zijn? Dit kan met de eNPS®...
Wil je de medewerkers in jouw organisatie écht bereiken? Dan gebruik je natuurlijk software van Sibi. Maar dan ga je ook de kanalen gebruiken die...
Aafje Hulpthuis gelooft dat het essentieel is om aandacht te geven aan hun medewerkers. Het is zelfs een kernwaarde! En daarom gebruiken ze de...