- Case Study -
De Wever Tilburg
Sociaal intranet tijdens de Corona crisis
Al jarenlang werken wij samen met onze klanten op het gebied van het sociaal intranet. Wij zijn actief in de zorg en ook betrokken. Wij kregen de afgelopen weken veel vragen en verzoeken om aanpassingen te doen, of om vragen te beantwoorden. In deze heftige tijd willen wij ook graag waarde toevoegen. Daarom delen we een aantal tips vanuit onze klant De Wever, uit Tilburg. De situatie in Brabant loopt voor op andere regio’s en kan daarom interessant zijn voor andere organisaties. Wij mogen hun ervaring met het gebruik van het sociaal intranet delen. Bedankt voor jullie bijdrage @deWever! Wij hopen dat jullie iets met de informatie uit onze blog kunnen.
Centrale plek
Het sociaal intranet is bij uitstek de centrale plek waar medewerkers informatie kunnen halen en delen. Helemaal tijdens een crisis, waarbij er veel en eenduidig gecommuniceerd moet worden.
Ook bij De Wever werd het sociale intranet steeds belangrijker. Het aantal bezoekers en de betrokkenheid verhoogde enorm, doordat De Wever voor medewerkers alle berichten centraal in het intranet plaatst.
Tip: zorg dat er geen losse mails, apps of nieuwsbrieven worden gestuurd met belangrijke updates, maar stuur een link naar het sociaal intranet. Daar vinden medewerkers de actuele stand van zaken en meer interessante en relevante informatie.
Tip: Communiceer op allerlei manieren dat het Sociaal intranet de plek is voor alle informatie over het Corona beleid. Druk bijvoorbeeld posters en hang deze in de locaties op.
Crisis updates
De Wever stuurt elke dag updates. In elk bericht worden nogmaals de plekken gecommuniceerd waar op het intranet zaken te vinden zijn die te maken hebben met het primaire proces, zoals protocollen, instructies, overzicht besmettingen, specialisten die je kunt benaderen en algemene informatie over het virus.
In de updates wordt een standaard format gebruikt; aantal besmettingen, nieuwe besmettingen, aangepaste protocollen, veelgestelde vragen, bemoediging. Daarna een opsomming van de nuttige links op het intranet en daarbuiten.
Module Weten
De module Weten is ideaal om de belangrijkste informatie over Corona te bundelen. De Wever verwijst in alle berichten naar de informatie binnen deze module. Dit gebeurt in nieuwsberichten, maar ook met de mededelingen balk bovenin het intranet, die altijd zichtbaar is. Hier wordt veel op geklikt; het is de meest bezochte module van de laatste weken.
Ook wanneer op ‘Lees meer’ bij de module wordt geklikt is de uitgebreide en gekoppelde content van deze module zichtbaar.
Tip: verwijs naar de uitgebreide module functionaliteiten zodat medewerkers ook het nieuws en alle documenten bij het onderwerp kunnen zien.
Tip: In aanvulling op de mededelingen box bovenin kun je ook besluiten een menu item te maken en deze rechtstreeks door te laten verwijzen naar het onderdeel Weten.
Contact
Juist in deze tijd is het fijn om contact te leggen met elkaar. Collega’s opzoeken, een berichtje sturen, vragen stellen aan specialisten. Dit kan met de Berichtenmodule. Deze module wordt aangeduid als belangrijk contactmogelijkheid, ook binnen De Wever.
Tip: maak voor de module Collega's een specialisme ‘Corona’ aan, met daaraan gekoppeld de belangrijkste mensen die alles weten over het beleid en coördinatie van de Corona-crisis binnen je organisatie. Deze mensen kun je dan ook weer in Nieuwsberichten koppelen.
Complimenten
Je kunt het sociaal intranet bij uitstek gebruiken om vanuit allerlei hoeken complimenten aan je collega’s door te sturen. Bij De Wever is dit aan de orde van de dag. Uiteraard in het begin van de crisis door de bestuurder, maar nu ook via allerlei andere wegen.
Gebruik het sociaal intranet om iedereen die complimenten wil geven, dit podium te bieden. Je kunt hiervoor de Nieuws-module goed gebruiken.
Tip: Maak een complimenten pagina met een kort invulformulier aan op de corporate website. Laat familie, collega’s, externen hier complimenten invullen (algemeen of specifiek voor een locatie). Wij kunnen ervoor zorgen dat deze complimenten op het Sociaal Intranet te zien zijn voor alle medewerkers.
Thuiswerken
Op dit moment kan veel kantoorpersoneel niet naar het werk gaan. Zij werken veelal thuis. Echter, veel mensen hebben hulp nodig om goed thuis te kunnen werken. Hiervoor is ook de module Weten geschikt. Maak een speciaal onderdeel aan ‘Goed thuis werken’ met daarin alles over thuis werken, linkjes naar goede tools om thuis te werken, tips and trics, ervaringen en protocollen hoe om te gaan met Citrix beperkingen etc.
Ook kun je de module Groepen gebruiken om vanuit huis een bijdrage te leveren aan een onderwerp binnen een specifieke locatie of juist over de aanpak van de Corona crisis. Een groep kan besloten werken, maar kun je ook open gebruiken. Aan groepen kun je deelnemers toevoegen, documenten met elkaar delen en met elkaar discussiëren.
Tip: gebruik je box ‘Direct naar’ om een rechtstreekse link te plaatsen naar een tool die thuiswerken ondersteund, bijvoorbeeld Microsoft Teams of Google Meet/Hangout. Lukt je dit niet zelf? Vraag hulp aan ons.
Wij staan klaar om te helpen
Heb je hulp nodig bij het aanpassen van je sociaal intranet of heb je een uitdaging met het vullen van bepaalde content? Wil je snel een bepaalde module aan laten zetten? Wij zitten klaar om je te helpen. Neem contact op met support@sibi.nl.
Wij geven aandacht aan bijna 30.000 zorgmedewerkers bij onder andere
Wil je met eigen ogen zien hoe onze software jou kan helpen?
We geven je graag een vrijblijvende demo van 30 minuten waarin we al je vragen beantwoorden.