Dit internationale framework is glashelder over het belang van zorgprofessionals: tevreden medewerkers dragen bij aan een effectief en duurzaam gezondheidssysteem. De welbekende uitspraak “Zet de patiënt centraal” is dus maar half waar. Je moet óók de zorgprofessionals in je zorgorganisatie centraal zetten om zorg van hoge kwaliteit te waarborgen.
In dit blog gaan we dieper in op het Quadruple Aim Framework, waarom veel zorgorganisaties dit als leidraad nemen voor verbetering én hoe het platform van Sibi bijdraagt aan het halen van het doel uit één van de ‘druples’: verbeteren van de werkbeleving door zorgprofessionals.
Het model richt zich op het structureren van interventies van het gezondheidssysteem voor patiënten én zorgverleners, zodat het effectiever en duurzamer wordt. Om dit te bereiken wordt gewerkt aan 4 hoofddoelen, ‘aims’ ook wel genoemd. Je ziet ze hieronder in de ‘taartpunten’.
Bron: Het Quadruple Aim Model is ontwikkeld door het Institute for Healthcare Improvement (IHI).
Dit doel richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van zorg die patiënten ontvangen, inclusief het verminderen van wachttijden, het verhogen van de tevredenheid van patiënten en het bieden van betere toegang tot gezondheidszorg.
Dit doel streeft naar het efficiënter maken van gezondheidszorgsystemen om de kosten te verlagen zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van zorg. Je kunt hierbij denken aan het verminderen van onnodige medische tests en behandelingen, en het verbeteren van processen binnen gezondheidszorginstellingen.
Het welzijn en de tevredenheid van zorgprofessionals dragen bij aan de kwaliteit en stabiliteit van de zorg. Door de werkomstandigheden, professionele ontwikkeling en ondersteuning te verbeteren, zal het verzuim en ongewenste uitstroom verminderen.
Dit richt zich op het verbeteren van de algemene gezondheid van de bevolking door preventieve maatregelen, het stimuleren van een gezonde levensstijl en het aanpakken van gezondheidsverschillen tussen verschillende bevolkingsgroepen.
Het softwareplatform van Sibi is gericht op het structureren, grotendeels automatiseren en optimaliseren van de werkervaring van zorgprofessionals.
Daarnaast is de analyse van deze aandacht een prachtig startpunt voor nog betere aandacht, een gesprek, een handreiking, informatie. Dit noemen wij de aandacht lemniscaat.
Zorgverleners worden geconfronteerd met hoge werkdruk, emotionele belasting en lange werktijden. Het bevorderen van hun welzijn en tevredenheid is belangrijk om burn-outs te voorkomen en hen in staat te stellen effectief voor patiënten te zorgen.
> Met Sibi’s engagement software geef je altijd én volautomatisch aandacht aan medewerkers om ze te ondersteunen en waardering uit te spreken.
Onvrede onder zorgverleners kan leiden tot een hoog personeelsverloop, wat op zijn beurt de continuïteit van zorg in gevaar brengt en de kosten voor werving en training verhoogt. Door de werkervaring te verbeteren, kan het personeelsverloop worden verminderd en kan stabiliteit binnen zorgteams worden bevorderd.
> Met Sibi’s onboarding software geef je nieuwe zorgprofessionals een warm welkom, een vliegende start en direct een betrokken gevoel. En met onze offboarding software maak je van uitstromers ambassadeurs.
Het vergroten van de autonomie van zorgprofessionals stimuleert een betere werkervaring, omdat het bijdraagt aan hun betrokkenheid, motivatie, professionele ontwikkeling dus en tevredenheid. Ook heeft het empoweren van zorgverleners een positieve invloed op de kwaliteit van zorg en draagt bij aan een effectiever en duurzamer gezondheidssysteem.
> Met Sibi’s continue MTO’s ben je altijd op de hoogte wat er speelt in de zorgorganisatie en kun je medewerkers en teams de begeleiding geven waar ze behoefte aan hebben.
Een positieve werkervaring voor zorgverleners kan ook de patiëntveiligheid verbeteren. Ondersteunende en minder gestreste zorgverleners zijn alerter en minder geneigd tot fouten, wat de veiligheid en kwaliteit van de zorg ten goede komt.
> Met Sibi’s engagement software kun je op elk moment en via het meest geschikte kanaal aandacht geven aan je medewerkers. Zodat je weer waar ze behoefte aan hebben.