Een eenvoudig hotel in Los Angeles biedt de mogelijkheid aan gasten om op een aantal plekken precies datgene te doen wat je het allerliefste wil in een snikheet Los Angeles: een ijsje bestellen. Dit is de popsicle phone.
Je belt met de speciale telefoon en er komt meteen een ober met een dienblad vol met ijsjes. Helemaal overeenkomend met de kernwaarden van het hotel: gastvrij, fris, snel en klantgericht.
Met deze werkwijze sleepte dit hotel de ene na de andere aanbeveling binnen op de bekende websites en staat zo op nummer 8 (!) in het grote Los Angeles. Wat ook weer bezoekers aantrekt die dit juist leuk vinden! Uniek!
Een popsicle moment is een combinatie van de kernwaarden van jouw zorgorganisatie, iets waar je al heel goed in bent en goed loopt en datgene wat precies bij de behoefte van een medewerker past op dat moment.
In het voorbeeld van het hotel is dat gastvrij en snel zijn, heerlijk ijs beschikbaar hebben en natuurlijk een heerlijk ijsje bestellen en echt luxe geserveerd krijgen als jij in of om het zwembad bent. Bingo!
Vaak heb je een aantal standaard touchpoints binnen jouw onboarding, de nieuwe medewerker verwacht natuurlijk ook informatie. Maar er zijn momenten die je aan kunt merken als ‘die past helemaal bij ons’ in combinatie met ‘dit gaat de medewerker nooooit meer vergeten’. Dit zijn momenten die er toe doen, en dat zijn de popsicles. Misschien heb je al wel een moment dat succesvol is. Bijvoorbeeld het tekenmoment, de uitgifte van middelen of de eerste werkdag. Neem dat moment en kleed het verder aan, investeer tijd om dat moment groter te maken, want dat moment gaat impact maken. Zorg er ook voor dat de rest van de organisatie dit moment meekrijgt en ook enthousiast wordt.
Als HR ben je druk. Dat snappen wij. Daarom moet je met de tijd die je hebt zoveel mogelijk impact maken. Ons eerste advies: stop geen tijd meer in het sturen van nutteloze informatie naar de medewerker. Stop deze tijd in het focussen op momenten die impact maken op de nieuwe medewerker.
Maar je bent ook druk omdat er veel mensen weer vertrekken bij je organisatie en je weer opnieuw energie moet geven om nieuwe mensen aan te trekken en te onboarden. Met een goede onboarding, mét popsicle moments, gaan er minder mensen weer weg bij je organisatie. Zo houd je tijd over voor aandacht die er toe doet.
Een popsicle moment richt je in met behulp van software van Sibi. Je zet hiervoor software voor engagement in, uiteraard kan dit gecombineerd worden met ons intranet. Uiteraard wil je de hele organisatie meenemen in het popsicle moment, zodat er impact gemaakt wordt. Enthousiasme2.
Hoe tof is het als de nieuwe medewerker met een bloemetje en gepersonaliseerd kaartje uitgenodigd wordt voor jouw popsicle moment, zelf kan plannen, en daarna nog een aantal keer met een lach kan terugkijken op dit impactvolle moment? Allemaal in te richten specifiek voor jou in software van Sibi. Handig toch?
Wil je meer weten over het belang van Employee experience in jouw zorgorganisatie?
Download dan hier snel gratis de whitepaper.