“Kunnen we AFAS niet gewoon inzetten tijdens de onboarding?” Deze vraag stellen klanten vaak aan ons als we praten over deze belangrijke fase. Logisch, want veel klanten hebben AFAS al en dus hoef je geen extra software in te zetten.
Er zijn echter belangrijke en fundamentele verschillen tussen het inzetten van AFAS of Sibi tijdens de onboarding van nieuwe medewerkers in de zorg. We noemen de zes belangrijkste verschillen in deze blog.
Sibi biedt ook de mogelijkheid om taken te organiseren, niet alleen voor de nieuwe medewerker, maar ook voor buddies en afdelingen rondom de buddy. Alles is gericht op het optimaal voorbereiden van zowel de nieuwe medewerker als de organisatie op die belangrijke eerste werkdag. Tot zover bieden beide onboardingtools hetzelfde.
Het onderscheidend vermogen is de integrale aanpak waarin aandacht het sleutelwoord is. Aandacht ziet Sibi als de verzameling van communicatie naar de medewerker die de binding met de organisatie vergroot. Deze aandacht wordt georganiseerd vanuit dezelfde flow waar ook Taken worden georganiseerd en vanuit het perspectief van de medewerker. Dat resulteert in een samenhangende benadering in taken en in communicatie.
Aandacht, zoals Sibi die inzet, is onderscheidend ten opzichte van AFAS. Het is niet alleen het zenden van aandacht en taken (wat hierboven beschreven staat) maar ook het ophalen van feedback.
Sibi adviseert bijvoorbeeld om onderstaande vraag te stellen na één week in dienst. “Hoe was je eerste week?” Deze vraag wordt regelmatig vergeten, maar is zo cruciaal. Zo krijgt HR de kans om een ontevreden medewerker te horen en binnenboord te houden.
Bij AFAS is het geven van Aandacht mogelijk, maar een gedoe. Bijvoorbeeld: de opdracht voor het bloemetje gaat per mail naar een bloemist. Die bloemist moet dan wel toegeveogd zijn als betalende gebruiker binnen AFAS.
Sibi is gekoppeld aan een bloemenleverancier die landelijke dekking geeft. De opdracht wordt via een koppeling afgehandeld, zodat er geen mail aan te pas komt.
Verbinding met het team en de organisatie is voor Sibi de belangrijkste doelstelling van de onboardingsfase.
Bij AFAS is het mogelijk om de nieuwe collega’s te zien met de wie-is-wie-functionaliteit. Het voorstellen gaat via een taak en aan die taak is er een voorsteldocument gekoppeld dat wordt verspreid. Hier kan niet direct op worden gereageerd.
Dit is een subjectief vergelijk, omdat gebruiksvriendelijkheid een mening is. Daarom willen we het graag houden bij twee constateringen:
We constateerden dat er veel acties met de hand geselecteerd moeten worden; zoals een in-dienst-profiel en een buddy.
We constateerden dat wij de interface complex vonden. We hadden regelmatig geen idee waar nou iets werd aangepast.
Sibi zet de employee journey centraal. Sibi kan daarom worden ingezet om aandacht te geven op alle belangrijke momenten van een loopbaan. Dus naast in-dienst en uit-dienst kun je denken aan: verhuizingen, promoties, werkjubilea, verjaardagen, et cetera. Sibi biedt complete employee experience software. Ons doel is om tijdens de hele employee journey van toegevoegde waarde te zijn voor jullie grootste kapitaal: de zorgmedewerkers.
AFAS is ERP-software (Enterprise Resource Planning). Software voor alle afdelingen van de organisatie. Een boekhoudpakket dat uitgebreid is met onboarding. De medewerker is bij AFAS de Resource (de R van ERP).
Onderstaand een screenshot van de AFAS Werkwijzer. Het personeelshandboek van AFAS. "Werk met gezond verstand en in het belang van AFAS".
Dat is een ander vertrekpunt dan Sibi's BHAG "We willen 115 miljoen euro besparen in de zorg op verloop en verzuim". Sibi gaat voor betrokken en verbonden medewerkers!
Omdat dit fundament anders is, worden er andere keuzes gemaakt in de software, maar ook in klantbenadering. Het proces met Sibi’s klantsucces managers is ingericht op basis van ‘recurring impact’.
Een ander verschil is dat Sibi specifiek is ontwikkeld voor de zorgsector. AFAS werkt voor in principe alle organisaties in Nederland; van bouwsector en industrie tot en met cultuur. Sibi is zorgspecialist; we hebben veel kennis van de zorg en daardoor sterk toegespitste oplossingen.
We kunnen natuurlijk geen objectief eindoordeel schrijven. Dus onze subjectieve conclusie is: AFAS heeft haar ERP-software verder uitgebreid zodat ook in- en uitdienstprocessen kunnen worden ingesteld. Het is een groot voordeel dat dit allemaal vanuit één ERP ingeregeld kan worden. Een argument waar vooral de IT-afdeling blij mee zal zijn, het bespaart tijd en ongetwijfeld ook geld.
Sibi is dé keuze als een zorgorganisatie kiest om te investeren in behoud. Een consistente én digitale ervaring die de verwachtingen bij de nieuwe medewerker overtreft - en daarmee haar onboardingsdoelen ruimschoots behaalt. Een écht warm welkom.
Wil je meer informatie over het thema Onboarding of twijfel je over het inzetten van software voor de belangrijke fases in de employee journey? Neem dan contact op met Sibi of boek een demo met de knop hieronder.
Sibi koppelt graag met AFAS. Sibi haalt daar alle benodigde brongegevens uit. Zo kan proces en aandacht perfect worden uitgevoerd.
Disclaimer: als ondernemer in de IT-sector heb ik bewondering voor AFAS. De mate van succes verklapt de toegevoegde waarde die zij leveren.