Sibi Blog | Software voor behoud van zorgprofessionals

Optimaal communiceren met sociaal intranet

Geschreven door Lennard Veldwijk | 14 mei 2019

Het (sociale) intranet van Zorggroep Solis helpt medewerkers bij hun werk. Met intranet als startpunt kan er snel geschakeld worden naar andere systemen zoals webmail, het protocollen overzicht of HRM-systeem. Na inlog krijgt elke medewerker relevante informatie geserveerd op basis van het eigen profiel. Zo ontvangt een thuiszorgmedewerker ander nieuws dan een verzorgende in een locatie. Communicatie op maat dus.

Responsive

Medewerkers kunnen altijd en overal bij het intranet. Op kantoor, maar ook onderweg en thuis. En niet alleen op een vaste pc, maar ook op mobiele apparaten, zoals smartphones, tablets en laptops. En daar vinden ze dus de informatie dat optimaal aansluit op hun wensen.

Gebruiksvriendelijk

We besteden veel zorg aan de gebruiksvriendelijkheid van het intranet. Daarom werkten we samen met een team van Zorggroep Solis, die de breedte van deze zorgorganisatie vertegenwoordigde. Hun input was de basis van het prototype en het grafisch ontwerp. Na livegang zijn we in gesprek gebleven met dit team. We hebben hiervoor een externe tool ingezet die elk bezoek monitort. Op basis van deze gegevens hebben we het intranet op een nog hoger niveau gekregen.

Samenwerken

Samenwerken is een belangrijk onderdeel van het sociale intranet. Daarom kan elke medewerker een groep of project starten. Groepen worden bij Zorggroep Solis vooral gebruikt om kennis te delen rondom ziektebeelden of het delen van de praktische informatie op een afdeling. Projecten hebben een kop en een staart. Projecten worden bij Zorggroep Solis gebruikt om bijvoorbeeld een belevingsgang voor dementerenden in te richten.

Weet je wat Solis Intranet voor ons zo bijzonder maakt? Zij waren de eerste zorgorganisatie voor wie wij een intranet bouwden. Dat was voor ons een belangrijk moment, omdat na Solis steeds meer zorgorganisaties overstapten op het sociaal intranet voor de zorg van Sibi.

We wilden meer betrokkenheid van onze medewerkers bij de organisatie. Ook wilden we samenwerking bevorderen, kennis op een betere manier delen, innovatie stimuleren en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Sibi en Zorggroep Solis zijn hierin glansrijk geslaagd.
Tineke Spijkers
Zorggroep Solis