Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden cliënten, die minder zorg vragen! Maar hoe weet je hoe tevreden je medewerkers zijn? Dit kan met de eNPS® score, oftewel de Employee Net Promotor Score. De eNPS®️ score is een internationaal veel gebruikte methodiek om tevredenheid van je medewerkers te meten en ook steeds meer in de zorg gebruikt wordt. De eNPS® score zorgt voor een cijfer waar je op kunt sturen, en is daarmee dus heel interessant!
Met behulp van de eNPS® krijg je als zorgorganisatie een diepgaand inzicht door middel van één simpele vraag: in hoeverre zou een medewerker zijn werkgever aanbevelen aan vrienden of relaties? Het idee hierachter is dat wanneer iemand enthousiast is over zijn werkgever, hij deze ook zal aanbevelen aan anderen. Vaak associëren we de eNPS® met consumenten organisaties, maar ook in de zorg wordt er steeds meer gewerkt met e-NPS® score. Het is een middel om ergens tevredenheid van te meten en dus is het interessant en kunnen we leren van organisaties die erg bedreven zijn in het excelleren op basis van eNPS®. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue.
De eNPS® wordt gemeten op een schaal van 0 tot 10, waarbij we vragen hoe waarschijnlijk het is dat je jouw organisatie (werkgever) zou aanbevelen aan anderen. De score varieert van 0 (zeer onwaarschijnlijk) tot 10 (zeer waarschijnlijk). Op basis van de score wordt de medewerker ingedeeld in een van de volgende groepen: promoters, passives of detractors.
• Promoters: medewerkers die een 9 of een 10 hebben gegeven als antwoord op de eNPS®-vraag.
• Passives: medewerkers die een 7 of 8 hebben gegeven als antwoord op de eNPS®-vraag.
• Detractors: medewerkers die een 6 of lager hebben gegeven als antwoord op de eNPS®-vraag.
Deze drie groepen verschillen in de mate waarin zij jouw organisatie zouden aanbevelen en in het enthousiasme dat zij uitstralen. Om inzicht te krijgen in de motieven achter het aanbevelingsgedrag stellen we vervolgvragen op basis van het gegeven antwoord. Bijvoorbeeld, aan iemand die een 10 geeft, vragen we: "Wat is de belangrijkste reden om jouw werkgever aan te bevelen?"
De score wordt berekend aan de hand van de formule promoters - detractors.
De eNPS® kan een prachtig doel opleveren in alle fases van de employee journey. Wij gebruiken deze score vaak om het ambitieuze doel van de onboarding te bepalen. Hierdoor wordt het duidelijk waar je aan moet werken en waar je energie in de onboarding fase naar toe moet gaan: alles wat de nieuwe medewerker tevreden zal stellen. Uiteraard stel je ook vragen aan de (nieuwe) medewerker waarom zij deze score geven en hoe je deze score kunt beïnvloeden. Zo blijft het verbeteren van het proces continu aandacht krijgen.
Sibi maakt graag gebruik van de eNPS® score. Wij gebruiken het om doelen te stellen voor succes van de inzet van onze software, maar ook kunnen we de eNPS® meten met de software Bind.
Je kunt de eNPS® dus goed gebruiken om een je employee experience te verbeteren. Wil jij daar ook mee aan de slag? Kijk dan bij onze workshops of vraag een demo aan van onze software oplossingen.