Sibi Blog | Software voor behoud van zorgprofessionals

Doe de goede diagnose voor jouw experience

Geschreven door Mirte de Jong | 14 november 2024

Mijn dochter van 5 had haar regenlaarzen afgeragd, zoals het een goede kleuter betaamt. Tijd voor een nieuw paar! Soms is het leuk om nieuwe kleren in huis te halen voor mijn groeiende kind. Maar ik vind het vaak vooral een gedoe. Zo ook deze keer. Mijn gedachte: maat 26 is klaar, we gaan dus voor maat 27. Ik pakte mijn favoriete website erbij en zocht op lievelingskleur roze, gevoerd voor de winter, en een lekker prijsje. Hoppakee, doorpakken. 

En toen kwamen ze binnen. Nee, toch te klein! Mijn dochter was teleurgesteld. Ze keek zo uit naar haar nieuwe laarzen. De puinhopen van mijn verkeerde inschatting. 

Verkeerde diagnose = schade

Afgelopen week waren Rutger en ik op het Employee Experience Event. Wat in bijna elke sessie werd benadrukt, was het belang van data. Onderzoek concludeert: 30% van de organisatieveranderingen slaagt, wat betekent dat 70% faalt*. Lees die laatste zin nog eens. Heftig! 

Daar ligt een aantal oorzaken aan ten grondslag. Maar misschien wel de belangrijkste: de verkeerde diagnose. We denken te snel dat we het probleem wel begrijpen. 

De website van de laarzen tipte om vóór het bestellen, de voetmaat op te meten. Voetje op een papier, potlood eromheen en meten maar. Maar ik dacht wel te begrijpen dat het logisch was dat na maat 26, maat 27 komt. 

De schade? Ik moest naar de winkel om de laarzen terug te brengen en een nieuw paar te bestellen. Hallo dubbele verzendkosten en wachttijd van een week. Ik kon mezelf wel voor m’n kop slaan. Met even íets meer onderzoek had ik mezelf veel bespaard. En misschien wel net zo belangrijk: ik had de teleurstelling van mijn dochter kunnen voorkomen. 

De kracht van onderzoek


Het inzetten van de nét-niet-interventie (of ronduit verkeerde interventie) in jouw organisatie heeft vaak een averechts effect. De schade van verspilde tijd en geld is zonde. Maar wat nog erger is: de schade van teleurgestelde of zelfs boze medewerkers. 

Maar het is mogelijk om de goede diagnose te stellen! Met software voor onderzoeken zetten we in op zo makkelijk én goed mogelijk vergaren van data, en het analyseren en opvolgen hiervan. 

Je kunt aan specifieke groepen vragen stellen. Dit is van groot belang; een huishoudelijk medewerker beleeft zijn/haar werk heel anders dan iemand die intramuraal of op kantoor werkt. Er kunnen grote verschillen zijn tussen teams, locaties en functies. Ook kun je vragen stellen in verschillende fases van de employee journey; bijvoorbeeld rondom de indiensttreding, tijdens de onboarding of na een bepaald aantal jaar in dienst. 
Daarnaast stellen we vragen via verschillende kanalen, zodat de respons hoog is en de data relevant. 

Meten = weten = behouden


Wanneer jouw medewerkers jou input geven, en jij zet een geschikt middel in na de diagnose, voelen mensen zich gehoord, gezien, betrokken. En we weten: verbonden en betrokken medewerkers verzuimen minder en vertrekken niet!**

Moet je dan meteen de hele organisatie doorlichten en elk persoon op elk onderwerp bevragen? Nee. Zoals Arjan Nataraj zei: “Wees zuinig met wat je doet”.

 

3 tips die we je meegeven (en uiteraard staan onze klantsucces managers klaar om nog meer tips te delen):

  1. Bedenk welke doelgroep en/of welke fase in de employee journey het hardst extra aandacht verdient. 
  2. Vraag deze medewerkers gericht naar 1 onderwerp zodat er ook de ruimte is om adequaat te reageren op wat je terugkrijgt. 
  3. En natuurlijk een belangrijke tip die we áltijd zullen geven: laat de zorgmedewerker mee bepalen van prioriteiten en plannen. Dat is echt de medewerker op 1 zetten en werken tegen verzuim en uitstroom. 

Dit is jouw uitdaging waar wij jou bij gaan helpen: pak het papier, trek de voet om, meet het op en zet de goede interventie in. Samen gaan we voor blije, blijvende medewerkers!


Laat onze software voor je werken 

Met onze software verzamel je eenvoudig feedback over de thema's die waardevol zijn voor jullie zorgorganisatie en waar jij de perfecte diagnose voor wil ophalen. En je kunt in onze software bijna alles automatiseren, dus het kost je ook nog minder tijd. Veel makkelijker dan dit wordt het niet om gericht te werken aan de tevredenheid van medewerkers.

Wil je de mogelijkheden verkennen voor jouw organisatie?

Ontdek in een demo van 30 minuten hoe je feedback ophaalt bij jouw zorgprofessionals. Zodat je de goede diagnoses kunt stellen en effectief je interventies kunt inzetten! 


 

Maar hoe zet ik dat nu op, zo'n modern MTO?

Download hier gratis onze whitepaper over de voordelen van een modern MTO. 
Inclusief een 10-stappenplan hoe je aan de slag kunt met het opzetten van een modern MTO.


 

 

* o.a. McKinsey & Company, Gartner, Boston Consultancy Group
** Een betrokken medewerker is -59% minder geneigd om te vertrekken (Forbes) en verzuimt 41% minder (Gallup).