Mijn dochter van 5 had haar regenlaarzen afgeragd, zoals het een goede kleuter betaamt. Tijd voor een nieuw paar! Soms is het leuk om nieuwe kleren in huis te halen voor mijn groeiende kind. Maar ik vind het vaak vooral een gedoe. Zo ook deze keer. Mijn gedachte: maat 26 is klaar, we gaan dus voor maat 27. Ik pakte mijn favoriete website erbij en zocht op lievelingskleur roze, gevoerd voor de winter, en een lekker prijsje. Hoppakee, doorpakken.
En toen kwamen ze binnen. Nee, toch te klein! Mijn dochter was teleurgesteld. Ze keek zo uit naar haar nieuwe laarzen. De puinhopen van mijn verkeerde inschatting.
Daar ligt een aantal oorzaken aan ten grondslag. Maar misschien wel de belangrijkste: de verkeerde diagnose. We denken te snel dat we het probleem wel begrijpen.
De website van de laarzen tipte om vóór het bestellen, de voetmaat op te meten. Voetje op een papier, potlood eromheen en meten maar. Maar ik dacht wel te begrijpen dat het logisch was dat na maat 26, maat 27 komt.
De schade? Ik moest naar de winkel om de laarzen terug te brengen en een nieuw paar te bestellen. Hallo dubbele verzendkosten en wachttijd van een week. Ik kon mezelf wel voor m’n kop slaan. Met even íets meer onderzoek had ik mezelf veel bespaard. En misschien wel net zo belangrijk: ik had de teleurstelling van mijn dochter kunnen voorkomen.
Maar het is mogelijk om de goede diagnose te stellen! Met software voor onderzoeken zetten we in op zo makkelijk én goed mogelijk vergaren van data, en het analyseren en opvolgen hiervan.
Je kunt aan specifieke groepen vragen stellen. Dit is van groot belang; een huishoudelijk medewerker beleeft zijn/haar werk heel anders dan iemand die intramuraal of op kantoor werkt. Er kunnen grote verschillen zijn tussen teams, locaties en functies. Ook kun je vragen stellen in verschillende fases van de employee journey; bijvoorbeeld rondom de indiensttreding, tijdens de onboarding of na een bepaald aantal jaar in dienst.
Daarnaast stellen we vragen via verschillende kanalen, zodat de respons hoog is en de data relevant.
Moet je dan meteen de hele organisatie doorlichten en elk persoon op elk onderwerp bevragen? Nee. Zoals Arjan Nataraj zei: “Wees zuinig met wat je doet”.
3 tips die we je meegeven (en uiteraard staan onze klantsucces managers klaar om nog meer tips te delen):
Dit is jouw uitdaging waar wij jou bij gaan helpen: pak het papier, trek de voet om, meet het op en zet de goede interventie in. Samen gaan we voor blije, blijvende medewerkers!
Met onze software verzamel je eenvoudig feedback over de thema's die waardevol zijn voor jullie zorgorganisatie en waar jij de perfecte diagnose voor wil ophalen. En je kunt in onze software bijna alles automatiseren, dus het kost je ook nog minder tijd. Veel makkelijker dan dit wordt het niet om gericht te werken aan de tevredenheid van medewerkers.
Ontdek in een demo van 30 minuten hoe je feedback ophaalt bij jouw zorgprofessionals. Zodat je de goede diagnoses kunt stellen en effectief je interventies kunt inzetten!
Download hier gratis onze whitepaper over de voordelen van een modern MTO.
Inclusief een 10-stappenplan hoe je aan de slag kunt met het opzetten van een modern MTO.
* o.a. McKinsey & Company, Gartner, Boston Consultancy Group
** Een betrokken medewerker is -59% minder geneigd om te vertrekken (Forbes) en verzuimt 41% minder (Gallup).