Sibi Blog | Software voor behoud van zorgprofessionals

Onboarding in de zorg gaat om verbinding en betrokkenheid

Geschreven door Lennard Veldwijk | 2 februari 2024

Onboarding is een belangrijke fase binnen de employee journey. In de zorg nog belangrijker. Veel zorgprofessionals vertrekken namelijk in hun eerste jaar bij een zorgorganisatie. Er liggen daarom veel kansen voor zorgorganisaties om deze fase te verbeteren en al in deze fase de basis te leggen voor het behoud van deze medewerkers. Zet alles in het werk om deze medewerkers met een lach aan het werk te laten gaan. Verbonden en betrokken bij hun nieuwe collega’s, werk en jouw organisatie.

De cijfers

Het is een belangrijke fase omdat 4% besluit te stoppen op de eerste werkdag. 21% besluit dat binnen zes maanden. Als je kijkt naar de uitstroomredenen blijkt dat niet de medewerker, maar de organisatie de verkeerde keuze heeft gemaakt (door niet te investeren in een goed onboardingstraject). Outch.

Wat is onboarding

Onboarding bestaat uit vier fases na de wervingsfase:

  • Het tekenmoment
  • De preboarding (de fase tussen handtekening en eerste werkdag)
  • De eerste werkdag
  • De eerste 90 dagen

Belangrijke doelen

Elke fase heeft andere doelen, vooral ook in de communicatie naar de medewerkers. Voor onboarding werken wij met deze doelen:

Feest vieren

Enthousiasme in het kwadraat. Enthousiasme is een mooie gemoedstoestand om te delen en aan te vuren. yes, je hebt een gave, nieuwe baan voor de nieuwe medewerker. Maar ook: yes, er komt een nieuw teamlid in jouw team.

Bevestiging goede keuze

Verras de medewerker in hoe goed je de zaken voor elkaar hebt als zorgorganisatie. Maar benoem ook dat je blij bent met de komst. En bevestig vooral dat je gaat starten. Belangrijk om te voorkomen dat de nieuwe medewerker niet eens gaat beginnen. De goede keuze moet ook na het tekenen nog steeds bewezen worden. Is de werving anders dan de onboarding? Dan gaat het tegenvallen!

Verbinding nieuwe collega’s, team of organisatie

Het belangrijkste doel van onboarding is verbinding, zeker in de zorg. Faciliteer een manier om voor de eerste werkdag al contact te leggen. Laat de nieuwe medewerker zich eenvoudig voorstellen. En laat nieuwe collega’s hierop reageren, zodat verbinding en betrokkenheid tot stand komt. 

Praktisch voorbereiden op je nieuwe baan

Uit onderzoek blijkt dat de bereidheid van de nieuwe medewerker om te investeren in die nieuwe baan groot is. Je kunt de medewerker dus helemaal klaarmaken om zo snel en goed mogelijk productief te zijn en het werkplezier vanaf dag één te laten beginnen. Zet taken klaar voor de nieuwe medewerker, vertel over het nieuwe werk, deel belangrijke kennis.. Denk aan; leer de locatie kennen waar je gaat werken, bekijk video’s over de kernwaarden van de organisatie, vraag vast je uniform of ondersteunende middelen aan , etc.

Kies een integrale aanpak

Zorgorganisaties gebruiken steeds meer een aangepast intranet of een aangepast LMS dat ingezet wordt als instrument om de onboarding te ondersteunen. Op deze platformen staat content, dat vooral gericht is op het praktisch voorbereiden.
Terwijl de nieuwe medewerker vooral behoefte heeft aan verbinding bij de organisatie, aan de nieuwe collega’s en het betrokken raken bij het nieuwe werk. Neem onboarding in de zorg serieus en maak het belangrijk. Juist omdat er zoveel te winnen valt en je die nieuwe medewerkers moet behouden. 
Want zo werk je vanaf de start van elke nieuwe collega rechtstreeks  aan behoud.


Wil je hulp over goede integrale aanpak? Vraag een workshop aan.