Onboarding is een belangrijke fase binnen de employee journey. In de zorg nog belangrijker. Veel zorgprofessionals vertrekken namelijk in hun eerste jaar bij een zorgorganisatie. Er liggen daarom veel kansen voor zorgorganisaties om deze fase te verbeteren en al in deze fase de basis te leggen voor het behoud van deze medewerkers. Zet alles in het werk om deze medewerkers met een lach aan het werk te laten gaan. Verbonden en betrokken bij hun nieuwe collega’s, werk en jouw organisatie.
Het is een belangrijke fase omdat 4% besluit te stoppen op de eerste werkdag. 21% besluit dat binnen zes maanden. Als je kijkt naar de uitstroomredenen blijkt dat niet de medewerker, maar de organisatie de verkeerde keuze heeft gemaakt (door niet te investeren in een goed onboardingstraject). Outch.
Onboarding bestaat uit vier fases na de wervingsfase:
Elke fase heeft andere doelen, vooral ook in de communicatie naar de medewerkers. Voor onboarding werken wij met deze doelen:
Enthousiasme in het kwadraat. Enthousiasme is een mooie gemoedstoestand om te delen en aan te vuren. yes, je hebt een gave, nieuwe baan voor de nieuwe medewerker. Maar ook: yes, er komt een nieuw teamlid in jouw team.
Verras de medewerker in hoe goed je de zaken voor elkaar hebt als zorgorganisatie. Maar benoem ook dat je blij bent met de komst. En bevestig vooral dat je gaat starten. Belangrijk om te voorkomen dat de nieuwe medewerker niet eens gaat beginnen. De goede keuze moet ook na het tekenen nog steeds bewezen worden. Is de werving anders dan de onboarding? Dan gaat het tegenvallen!
Verbinding nieuwe collega’s, team of organisatie
Praktisch voorbereiden op je nieuwe baan
Kies een integrale aanpak
Zorgorganisaties gebruiken steeds meer een aangepast intranet of een aangepast LMS dat ingezet wordt als instrument om de onboarding te ondersteunen. Op deze platformen staat content, dat vooral gericht is op het praktisch voorbereiden.
Terwijl de nieuwe medewerker vooral behoefte heeft aan verbinding bij de organisatie, aan de nieuwe collega’s en het betrokken raken bij het nieuwe werk. Neem onboarding in de zorg serieus en maak het belangrijk. Juist omdat er zoveel te winnen valt en je die nieuwe medewerkers moet behouden.
Want zo werk je vanaf de start van elke nieuwe collega rechtstreeks aan behoud.
Wil je hulp over goede integrale aanpak? Vraag een workshop aan.